Forskning: Inkluderande speldesign – Högskolan i Skövde utvecklar dataspel med fokus på synskadade

2014-01-24

Under de närmaste 18 månaderna kommer en forskargrupp vid Högskolan i Skövde utveckla två typer av spel som inkluderar synskadade spelare. Spelen kommer att vara anpassande för telefoner och surfplattor – och kommer att kunna laddas ner gratis efter projektets slutförande.

– Post- och telestyrelsen utlyste en innovationstävling på temat ”Leka, lära, leva” och vi skickade in ett bidrag med fokus på dataspel som inkluderar spelare med synskador, berättar Per Anders Östblad, som driver projektet på Högskolan i Skövde. 

Högskolan i Skövdes bidrag blev en av 14 vinnare och tilldelades 1,7 miljoner kronor och i februari drar arbetsgruppen igång. I projektgruppen finns både personal och studenter på Högskolan i Skövde. Forskningen kommer att vara inriktad på inkluderande speldesign.

– Vi kommer att ta fram två olika typer av spel anpassade för telefoner och surfplattor med smart interaktionsdesign och spelen kommer efter projektets slutförande finnas att ladda ner gratis. Det ena spelet blir ett äventyrsspel i peka-klicka-genren och det andra blir ett spel där man kan interagera och spela med eller mot andra över nätverk. Ett stort fokus i projektet, och en av motiveringarna till att vi vann pengar, är att vi vill göra spel som är roliga för både seende och synskadade så att spelupplevelserna går att dela på ett naturligt sätt, säger Per Anders Östblad.

– Det finns ett stort spelintresse hos den här målgruppen och förhoppningen är att vi ska kunna identifiera viktiga aspekter av inkluderande speldesign så att vi kan få fler spel på marknaden som inkluderar fler personer, avslutar Per Anders Östblad.

 

Presskontakt