Dataspelsutveckling - programmering, 180 hp

Grundläggande behörighet + Matematik D, Fysik A. Eller: Matematik 3c, Fysik 1a/1b1 + 1b2.

Kandidatexamen

 

 

 

Är du nyfiken på spelmediet, gillar kreativa lösningar och logisk struktur? Hos Dataspelsutveckling – programmering får du möjlighet att undersöka spel och upptäcka hur spel är uppbyggda med hjälp av programmering.

Vad läser jag på programmet Dataspelsutveckling - programmering?

Under dina tre år hos oss kommer du bland annat att läsa kurser inom spelutveckling, datorgrafik, spelfysik och artificiell intelligens. Du läser också kurser som är generella för all typ av programmering exempelvis inom algoritmer, operativsystem och matematik. Under utbildningen genomför du två större spelprojekt tillsammans med studenter från de andra inriktningarna inom dataspelsutveckling. I kursöversikten kan du se alla kurser som ingår i utbildningen.

Som spelprogrammeringsstudent i Skövde kommer du att vara en del av dataspelsutvecklingsområdet i stort. Dataspelsutbildningarna samarbetar på flera plan för att främja samarbeten över inriktningarna i utbildningen och har nära kontakt med spelbranschen. Några kurser samläser du med övriga inriktningar inom dataspelsutveckling och du har möjlighet att skapa kontakter för att utbyta kunskap och projektidéer. I anslutning till campus finns en företagsinkubator som kan stötta nya spelföretag att formas och drivas i spelbranschen.

Våra dataspelsutbildningar arbetar gemensamt med mångfald inom spelutveckling. Du kommer att ta del av detta genom inslag i utbildningen som exempelvis inkluderande spelteman, analys av spelinnehåll och diskussioner kring spelens roll i samhället. Intressegruppen Donna arbetar tätt med utbildningarna med jämställdhets- och mångfaldsfrågor som rör spelutveckling.

Är jag rätt person?

Det finns många vägar in i utbildningen för att trivas hos oss och lyckas bra med dina studier. Vare sig du kommer från en medieutbildning, naturvetenskaplig utbildning eller spelinriktad utbildning så bör nyfikenhet på programmering vara din ledstjärna. Du behöver inte ha programmerat innan du kommer till oss men det kan ge dig en mjukare start. Programmering visar sig i många former som du kanske stött på tidigare exempelvis blockprogrammering, hemsidor och scriptning.

Du behöver inte ha ett stort spelintresse för att lyckas bra hos oss och du behöver inte ha erfarenhet och intresse från några specifika spelgenrer. Det viktiga är att du är nyfiken på spelmediet.

Jobb efter examen

Utbildningen är inriktad mot spelprogrammering och ger dig möjlighet att påbörja en karriär inom spelbranschen. Du kommer även att kunna arbeta inom traditionell programvaruutveckling då du får en gedigen programmeringsgrund.

Läsa vidare

Efter utbildningen har du möjlighet att läsa vidare på en magister- eller masterutbildning inom det datavetenskapliga området. I Skövde finns dessutom magisterutbildningar som riktar sig mot spelutveckling.

Vanliga frågor

Vanliga frågor om utbildningen

Fråga din HJÄLTE

Bild på Ludwig Gustavsson

Ludwig är din HJÄLTE och finns tillgänglig för frågor hela vägen fram till terminstart.
Läs mer om Ludwig och hans studier inom Dataspelsutveckling - programmering.

Grundläggande behörighet + Matematik D, Fysik A. Eller: Matematik 3c, Fysik 1a/1b1 + 1b2.

Kandidatexamen

 

 

 

Vill du veta mer om utbildningen och hur det är att studera i Skövde?

PETER SJÖBERG

Programansvarig


0500-448826
Peter Sjöberg
FRÅGA MIG
* Fält är obligatoriskt

FrågaMagnus Andrén

studievägledare 

Magnus Andrén

magnus.andren@his.se
0500-448097

Sök till programmet

Du gör din anmälan via webbportalen www.antagning.se mellan 15 mars och 18 april. Du anmäler dig direkt på hemsidan genom att skapa ett användarkonto. När du är inloggad kan du välja vilka utbildningar du vill anmäla dig till.