Utbildningen som ledde till Flamebait Games

Ett stort spelintresse bidrog till att Victor valde att läsa Dataspelsutveckling - Ljud.

Victor Zryd

Varför valde du att läsa Dataspelsutveckling – Ljud?

När jag insåg att programmet fanns så visste jag direkt att det var det jag ville göra. Jag har haft ett starkt spelintresse så länge som jag kan minnas och jag studerade musikproduktion på LBS Halmstad under gymnasietiden. I slutet av gymnasiet så blev jag väldigt intresserad av filmljud och ljudteknik men hade aldrig ens reflekterat över att man kunde jobba med ljud för spel. En vän tipsade mig om programmet och jag tror att jag sökte samma dag, jag visste knappt var Skövde låg.

Vad är det bästa med programmet?

För mig personligen så tror jag att det bästa var att få träffa och samarbeta med andra människor som hade liknande intressen och som ville skapa, men också att få kombinera mina intressen för spel, ljud och teknik. Att göra det är en del genom programmet genom projektkurserna, där elever från många olika discipliner inom spelutveckling samarbetar för att skapa spel tillsammans. Det är en chans att inte bara lära sig om hur det faktiskt går till att skapa ett helt spel, utan också att knyta kontakter inför framtiden.

Vad gör du idag?

Nu jobbar jag med ljuddesign och komponerar musik för Flamebait Games, ett spelföretag som jag har varit med och grundat tillsammans med fyra vänner som jag träffade genom utbildningen. Att jobba på ett litet företag innebär att jag får lösa många arbetsuppgifter som inte direkt ligger inom mitt huvudområde, t.ex. programmering, speldesign, testning och annat som dyker upp.

Har du några tips till blivande studenter på programmet?

Det viktigaste rådet jag kan ge tror jag är att man verkligen ska försöka visa drivkraft och intresse för att skapa med andra människor, utöver vad som krävs av kurserna. Det finns väldigt mycket som är absolut lättast att lära sig genom att göra det med andra. Om man ska studera dataspelsutveckling i Skövde så borde man vara förberedd på att programmet innehåller mycket teori, både inom ljuddesign och inom spel som helhet. Det är också guld värt om man lär sig programmera, iallafall lite grann.