Framtid och jobb

Våra studenter har efter slutförd utbildning fått jobb inom olika branscher och i olika länder. Det finns givetvis inga garantier att en utbildning automatiskt ger jobb men framtiden ser ljus ut för spelutvecklare. Här följer en lista på några av de företag där före detta studenter jobbar eller har jobbat. Nedan går också att läsa vad några av våra tidigare studenter har att säga om den utbildning de läst.

Företag där före detta studenter jobbar eller har jobbat:

  • A different game 
  • Acne Studios AB
  • ACT
  • Aquatherm
  • Asitis
  • Autoliv
  • Avalanche Studios 
  • Avalanche Studios
  • Avian
  • Axfood IT AB 
  • Bajoum  
  • Basset
  • Bibimbap 
  • Bobby Works AB 
  • Bonnier Digital
  • Broken Polygon
  • CANEA Consulting Group
  • CBG Konsult 
  • Chas Visual Management 
  • Cloud Imperium
  • Codemasters 
  • Coffee Stain Studios 
  • Coilworks AB
  • Colossai Studios 
  • CPP Games 
  • Creative Assembly 
  • Crytek UK 
  • Crytek, Frankfurt Am Main Area
  • Dajin
  • Dalénium Science Center 
  • D-Data
  • Diadrom
  • EA DICE
  • Easy Studios
  • Epic Games 
  • Equipe
  • Experis IT
  • Extreme Audio Recording
  • Fatshark AB
  • Flagstone AB 
  • Frontier of Experience AB
  • Funcom 
  • Funcom Games Canada
  • Futurniture 
  • Gaia Interactive Inc .
  • Gameloft
  • Gibraltar 
  • Gothia Innovation AB
  • GRIN 
  • Group 88 A/S, Copenhagen Area, Denmark
  • H&M
  • Hello there
  • ICYou AB
  • I-EMEA
  • IKEA-Communications
  • Immersive Learning
  • IsItDeadYet
  • ius information AB
  • JA Webb
  • Jagex
  • Joblink AB
  • Junebud
  • King.com
  • Kontorsplatsen Buisness Group AB
  • Kärcher
  • Ljud & Bildskolan, Borås
  • Ljud & Bildskolan, Lund
  • Ljud & Bildskolan, Skövde  
  • Ljud & Bildskolan, Varberg
  • Ludosity AB
  • Ludosity Interactive 
  • Machinegames
  • Massive Entertainment
  • Might and Delight AB
  • Mindark 
  • Mobile Storytelling AB
  • Mojang AB
  • MTG at HiQ
  • Muskedunder Interactive
  • Nösnäsgymnasiet
  • Odd Alice
  • Optimal media 
  • Ossur, Iceland
  • Ottoboni Group 
  • Overkill Software
  • PAN Vision 
  • Paradox  Interactive AB
  • Paradox Development Studio
  • Paradox South
  • Pieces Interactive AB
  • PokerStrategy.com,  
  • Radon Labs 
  • Ramböll Sverige AB
  • Rebellion 
  • Räddningsverket
  • SensaVis AB 
  • Shortfuse Entertainment 
  • Simbin 
  • SimBin Development Team AB
  • SmartTrust 
  • SouthEnd Interactive 
  • Sproing Interactive Media
  • Sproing Interactive Media GmbH
  • Starbreeze 
  • Straycat Studios  
  • Stunlock Studios
  • Tele2 
  • The Working Parts
  • Toca Boca
  • Traffic
  • Trej Design
  • Triolith Entertainment AB
  • Yrkeshögskolan Göteborg
  • Zenterio AB
  • Zoink Games


Björn Hurri, Grafik 04-07

- Jag valde att söka till Högskolan i Skövde på grund av att skolan verkade ha den mest kompetenta utbildning att erbjuda mig som blivande spelutvecklare. Utbildningen var väldigt bra med en hel del teori och balanserades ut med en lika stor del praktiskt arbete.

- Denna utbildning kan förbereda en för en framtid inom spelutveckling väldigt väl, som alltid så handlar det nästan enbart om vad man gör det till. Man träffar väldigt många likasinnade personer som alla är intresserade av att skapa. Dessa kontakter skapar oftast ett nätverk som man senare i sin karriär kan ha nytta av.
 
 
- Personligen så uppskattade jag min tid  hos HiS mycket, Jag träffade många vänner och framtida arbetskamrater under min tid där. Jag rekommenderar denna utbildning till den som är intresserad att arbeta med spel i framtiden.

- Efter min examen så frilansade jag en del åt NCsoft, SEGA, Catalyst Game Labs & Wildfire LLC, Sierra Entertainment för att nämna en del av de företag jag arbetat åt, jag har även jobbat för diverse tidningar och böcker. Nu jobbar jag som concept artist för spelföretaget The Creative Assembly/SEGA i England.

Jon Selin, Design 03-07

- Jag kikade på några olika skolor innan jag bestämde mig för den i Skövde. Detta för att designprogrammet stod ut med sin blandning av programmering och design.

- En stor del av min tid i Skövde dominerades av att vi gjorde demot Saga of Ina för att ställa upp i Swedish Game Awards. Senare startades studion Lockpick Entertainment där vi utvecklade MMORTSet Dreamlords. Vi fick all support vi kunde tänka oss från Högskolan och det gjorde en enorm skillnad att vi kunde kombinera projektarbeten och examensarbete med att driva vårt företag. Skolan förstod vikten i det vi gjorde och respekterade vår ambition att lägga ner extra energi för att få både arbetslivserfarenhet och utbildning.

- Det är otroligt viktigt att exponeras för designarbete och koncept men lika viktigt är det att bygga kontakter och finna likasinnade människor. Som tur är kan utbildningar som de i Skövde ge allt det och mer därtill.

- Idag jobbar jag som Game Designer på CCP Games. Sitter i Atlanta studion och jobbar på det kommande MMOt baserat på The World of Darkness.

Dag Stensson, Design 04-07

- Jag valde Skövde för utbildningen primärt, den är både praktiskt och teoretiskt och den ger examen. Innan jag började studera sysslade jag med spelmekanik i olika former, det föll sig naturligt för mig att söka till Dataspelsutveckling - Design.

- Min ambition efter utbildningen var att starta eget eller få jobb hos en spelproducent.

- Var det en bra idé att satsa på en akademisk utbildning? Både ja och nej. Ja på så sätt att jag har en examen som gör att jag kan jobba utomlands, något KY saknar. Samtidigt kan jag ha fått mer praktik via KY.

- Jag kan rekommendera Skövde till framtida studenter. Den håller en standard som vilken annan högskola i Sverige. På plussidan ligger lärarna och kontakterna.

Iona Rosin, Design 03-06

- Att det just blev HiS och Skövde berodde på programutbudet. På den tiden fanns det redan en del intressanta dataspelsorienterade utbildningar i Sverige att välja emellan, men vad som gjorde HiS till det självklara valet för mig berodde på två saker:

1. Utbildningen erbjöd praktiskt och akademiskt kunnande.

2. Utbildningen erbjöd nära samarbete med dataspelsgrafiker och dataspelsprogrammerare. För mig var detta viktigast av allt, för hur skulle jag bättre kunna förbereda mig inför det faktiska arbetslivet som dataspelsutvecklare? Att ha en inblick i mina kollegors yrken och att kunna samarbeta anser jag vara jätteviktigt.

- Jag har haft en otrolig nytta av min utbildning. Innan den kunde jag i princip ingenting om det som jag arbetar med idag, så någonstans måste jag ha snappat upp ett och annat. Det har också varit nyttigt att ha engagerat sig i allehanda spelprojekt utanför studierna, vilket studenterna ofta uppmuntrades till.

- Idag är jag anställd som Lead Game Designer på spelföretaget Lockpick Entertainment i Skövde. Lockpick Entertainment startades av några elever på Dataspelsutbildningen. För närvarande arbetar vi med "Dreamlords – the Reawakening", ett MMORTS (Massively Multiplayer Online - Real Time Strategy) med influenser från RPG-genren (Role Playing Game). Som Lead Game designer ansvarar jag för designen av spelet.

Niklas Malmborg, Grafik 04-07

- Jag valde utbildningen för att jag alltid velat skapa spel, har moddat spel så länge jag kan minnas, både leveldesign, grafisk content och programmering, men jag har sedan länge varit intresserad av grafik mer än de andra så jag tog en chansning och sökte.

- Utbildningen som erbjöds var mer teoretisk än vad jag förväntat mig, dock så har man till slut användning för det mesta även om jag inte trodde det när jag läste det. Utbildningen är annars ett mycket bra tillfälle att möta likasinnade personer.

- Mitt examensarbete handlade om hur man kan använda sig av fotografi i skapandet av spelgrafik, kan vara vettig läsning för de som tycker om en realistisk stil i sitt skapande.

- Idag så sitter jag med som delägare i företaget pieces interactive och jobbar där som grafiker. Nyttan av min utbildning, tja det är erfarenhet av att skapa spel och grundläggande kunskap av det man behöver. Man lär sig inte allt på utbildningen men man lär sig en solid grund att jobba utifrån.

- Det har varit värt att satsa på utbildningen, främst för att man möter likasinnade personer under tiden, kontakter är väldigt viktigt i den här branschen, det är svårt att skapa spel på egen hand.

- Jag kan helt klart rekommendera högskolan till de som funderar på den är sortens arbete för att den har lärare med erfarenhet och du får möjlighet till att skapa saker under din tid här. ta alla chanser du kan få till att skapa ett spel med bra folk.

Calle Kyhlberg, Design 04-07

- Jag valde Högskolan i Skövde för att det var en av få högskolor som erbjöd en dedikerad speldesignutbildning, vilket var det jag var intresserad av. Jag ville fördjupa mig i speldesign och helt enkelt skaffa mig en grund för att kunna arbeta som speldesigner, vilket direkt efter gymnasiet kändes som ett stort kliv. Jag hade planer på att söka arbete i Sverige eller utomlands efter utbildningen.

- Högskolan i Skövde är en trevlig skola som inte känns så mycket som en skola, vilket är bra. Skolan har även en hel del fantastiska lärare.

- Mitt examensarbete var en del av ett forskningsprojekt på HIS som handlade om serious games. Arbetet och uppdraget gick ut att designa ett bilspel för körskolor.

- Idag arbetar jag som Game Director på Pieces Interactive AB i Skövde, ett spelföretag som jag och några andra från utbildningen startade tillsammans under 2006 och bildade som aktiebolag under 2007. Pieces Interactive utvecklar idag mindre spelupplevelser för digitala distributionskanaler på multipla plattformar med fokus på spelkonsolmarknaden. Vi har våra kontor i Gothia Science Park, inte långt från högskolan.

- Jag har fått erfarenhet av att arbeta i projekt som designer och fått erfara och lärt mig av många av de problem som man ställs inför när man utvecklar spel. Detta har lätt till en större mognad och förståelse för hur det faktiska arbete som designer går till och gjort mig mer insatt i andras arbete.

- Jag ångrar inte mina högskoleår i Skövde. Det är kanske för tidigt att svara på hur mycket utbildningen kommer att betyda för mig men mitt intryck är att spelbranschen idag premierar hands-on erfarenhet och kreativitet framför högskolebetyg. Detta betyder dock inte att akademiska utbildningar inte är viktiga men att utbildningen har större krav på sig att hänga med i utvecklingen.

- Om det i första hand är en akademisk speldesignutbildning som man är intresserad av så erbjuder Skövde en bred sådan. Datorspelsutbildningen här ger dig en del av de färdigheter som behövs i arbetslivet men inte alla. Egna projekt utanför skolan är ett oumbärligt komplement som rekommenderas starkt.