Användarkonto och lösenord

Här hittar du svaren på vanliga frågor om användarkonto. Det finns också beskrivningar på hur du gör om du vill byta, eller har glömt av ditt lösenord.

Användarkonto

Så här skaffar du ditt användarkonto

När du har blivit antagen på en kurs kan du hämta ut ditt användarkonto. Det finns några olika sätt:

  • Hämta ut uppgifterna till ditt användarkonto direkt på nätet på sidan www.his.se/aktiverakonto 
  • Du som har BankID eller Mobilt BankID kan hämta ditt användarkonto via vår service för att hantera konto.
  • Om du inte kan hämta ut ditt konto via nätet kan du hämta det hos IT-service Helpdesk. Kom ihåg att ta med legitimation.
  • Om du inte kan komma till Helpdesk kan du få uppgifterna hemskickade. Skriv ut kontoansökningsblanketten, skriv under och skicka till:

    IT-service kontoansökan
    Box 408
    541 28 Skövde

    Vi skickar sedan uppgifterna till dig. Det går också bra att skanna in den påskrivna blanketten och maila till helpdesk@his.se.

Kom ihåg att du också måste registrera dig på dina kurser för att vara helt inskriven på skolan! Det gör du i studentportalen efter att du har aktiverat ditt användarkonto.

Hur länge är kontot aktivt?

Kontot är som regel aktivt en termin efter senaste registrering på någon kurs på Högskolan i Skövde. Alltså, är du registrerad på en kurs på vårterminen är ditt konto aktivt även under höstterminen samma år. Konton som är på väg att tas bort får e-postmeddelande om detta när det närmar sig. Det går inte att återaktivera inaktiverade konton. Om du varit student tidigare och blir student igen, får du ett nytt konto.

Vad kan jag göra med mitt användarkonto?

Du kan använda ditt användarkonto till följande:

  • Logga in på Högskolans datorer och skrivare samt till din epostlåda
  • Logga in i Studentportalen, där du även hittar länk till lärplattformen Canvas med dina kurser
  • Använda bibliotekets databaser, även hemifrån
  • Använda det trådlösa nätverket, eduroam, på Högskolan i Skövde och en mängd högskolor, universitet och andra platser runt om i Europa

Regler för användarkontot

Ditt användarkonto på Högskolan i Skövde är personligt. Det innebär att du inte får låna ut det. Detta dokument beskriver regler för datoranvändning.

Lagring

Du kan lagra 10 GB data i din hemkatalog P:.

Lösenord

Om du vill byta lösenord eller har glömt av ditt gamla, finns det flera sätt att lösa det på.

Byta lösenord via e-post

Om du har glömt bort ditt lösenord, eller bara vill ha ett nytt, kan du få ett nytt lösenord skickat till din e-postadress som du angav vid antagning.se 

Byta lösenord via SMS

Få ett nytt lösenord skickat med SMS till din mobiltelefon.

Byta lösenord med hjälp av Bank-ID

Identifiera dig med ditt Bank-ID för att byta lösenord

Byta lösenord vid en dator på högskolan

  1. Logga in på en av Högskolans datorer (PC)
  2. Tryck tangentbordsknapparna Ctrl + Alt + Delete
  3. Tryck på knappen "Change password" i dialogrutan som kommer upp
  4. Skriv in ditt gamla lösenord
  5. Skriv in ditt nya lösenord
  6. Skriv in ditt nya lösenord igen
  7. Klicka på pilen

Byta lösenord via webmailen

  1. Logga in på webmailen, kontrollera att rutan "Använd Webb App Light" INTE är ikryssad.
  2. Klicka på Alternativ (Options) uppe i högra hörnet. Detta val syns inte i vissa webbläsare, testa i Internet Explorer. 
  3. Klicka "Byt lösenord" (Change your password...)
  4. Skriv in aktuellt lösenord en gång och det nya två gånger
  5. Klicka på "Spara".

Lösenordet skall ha följande egenskaper

  • Minst 8 tecken
  • Lösenord får inte innehålla några delar av användarkontots namn, och det måste dessutom innehålla tecken från tre av följande fyra kategorier:
  • Engelska versaler (A–Z)
  • Engelska gemener (a–z)
  • Siffror (0 till 9)
  • Icke-alfanumeriska tecken (som !, $, #, %)

Lämna aldrig ut dina lösenord till någon annan. Läs gärna information om phishing på his.se/helpit.

IT-service

IT Helpdesk

E-post: helpdesk@his.se
Telefon: 0500-44 88 00
Besök: Hus E, våning 2 (vid Studentservice expedition)

Besöksdisken

Vardagar 10-11.30 samt 12.30-14.30

Telefon

Vardagar 8-11.30, 12.30-16

E-post

Bevakas vardagar 8-16.

Självserviceguider

www.his.se/helpit

Servicefönster

En gång per månad utför IT-service planerat underhåll. Du kan då uppleva störningar i Högskolans IT-miljö. Servicefönster utförs i de flesta fall fredag förmiddag, klockan 08-12.

Återstående servicefönster 2019:

  • 15 nov
  • 13 dec

Servicefönster 2020:

  • 17 jan
  • 14 feb
  • 13 mar
  • 17 apr
  • 15 maj
  • 12 jun
  • 17 jul
  • 14 aug
  • 11 sep
  • 16 okt
  • 13 nov
  • 11 dec