Datorer - program

Datorsalar finns i flera av Högskolans byggnader. Olika salar är anpassade för olika utbildningar vilket gör att du behöver ta reda på i vilka salar de programvaror du ska använda finns. Som student på Högskolan i Skövde har du också möjlighet att installera vissa av Högskolans programvaror på din privata dator.

Datorsalar

Datorsalar finns i hus A, D, E, G, biblioteket och portalen. För att komma in i salarna krävs passerkort eller kod (ej biblioteket). Dina koder hittar du i Studentportalen.

Det finns ett antal datorer som inte kräver pinkod eller passerkort till datorsalar. Dessa finns på följande platser: entréplan hus G, vån 2 hus G, entréplan hus E, utanför Studentservice/Helpdesk vån 2 hus E.

Programvaror i datorsalar

Vilka programvaror som är tillgängliga i vilken datorsal är beroende på om det är en sal med arbetsstationer eller om det är en sal med tunna klienter. I salar med tunna klienter skiljer sig programutbudet dessutom åt beroende på vilken institution du tillhör. På his.se/helpit kan du se vilka programvaror som finns i respektive datorsal.

Standardprogramvaror, till exempel Officepaketet, Adobe CC-sviten och packningsprogramvara (7-zip) finns i alla datorsalar.

Fjärranslutning

Du kan fjärransluta till Högskolans IT-miljö för att kunna arbeta med dina studieuppgifter eller projekt, till exempel om du studerar på distans eller inte vill ta dig till campus. I den virtuella miljön ska alla programvaror för att arbeta med dina studier finnas. På his.se/helpit hittar du guider för hur du fjärransluter.

Programvaror att ladda ner

Högskolan kan i nuläget inte erbjuda Officepaket för studenter att ladda ner.

 

IT-service

IT Helpdesk

E-post: helpdesk@his.se
Telefon: 0500-44 88 00
Besök: Hus E, våning 2 (vid Studentservice expedition)

Öppettider

Stängt måndag 9 december på grund av personalmöte.

Besöksdisken

Vardagar 10-11.30 samt 12.30-14.30

Telefon

Vardagar 8-11.30, 12.30-16.
Stängd torsdagar 8.30-9.30

E-post

Bevakas vardagar 8-16.

Självserviceguider

www.his.se/helpit

Servicefönster

En gång per månad utför IT-service planerat underhåll. Du kan då uppleva störningar i Högskolans IT-miljö. Servicefönster utförs i de flesta fall fredag förmiddag, klockan 08-12.

Återstående servicefönster 2019:

  • 13 dec

Servicefönster 2020:

  • 17 jan
  • 14 feb
  • 13 mar
  • 17 apr
  • 15 maj
  • 12 jun
  • 17 jul
  • 14 aug
  • 11 sep
  • 16 okt
  • 13 nov
  • 11 dec