Studieuppehåll

Om du inte kan bedriva studier under en begränsad tidsperiod, kan du ansöka om studieuppehåll.

För dig som har påbörjat studier men som därefter av någon anledning under en begränsad tidsperiod inte kan bedriva studier gäller följande: 

Generellt gäller att studieuppehåll beviljas om orsaken är sådan att du själv inte råder över omständigheterna, exempelvis långvarig sjukdom, olyckshändelse med personskada, militär grundutbildning eller repetitionsutbildning, vapenfri tjänst, kårfackligt heltidsuppdrag, föräldraledighet eller annan orsak som prövas likvärdig.

Anmälan ska ske på blanketten Ansökan om studieuppehåll. Vidimerade kopior på handlingar som styrker dina skäl ska alltid bifogas.

Studieuppehåll beviljas för högst ett år i taget och meddelas skriftligen till den sökande och berörd institution. Beslutet kan överklagas.

Du som har beviljats studieuppehåll ska när du vill börja studera igen anmäla dig till aktuella kurser i programmet på motsvarande sätt som aktiva studenter (i dagsläget innebär detta att du anmäler dig till programansvarig senast 15/4 resp. 15/10). I annat fall upphör eventuell rätt till platsgaranti att gälla.

Om du inte kan återuppta dina studier efter avslutat studieuppehåll, kan du göra en förnyad anmälan. Ärendet ska då prövas efter de förutsättningar som gäller vid anmälningstillfället. Om studierna inte kan återupptas efter två på varandra följande studieuppehåll, förloras en eventuell rätt till platsgaranti. Du får därefter återgå till studierna i mån av plats.

Om du inte beviljas studieuppehåll, får du anmäla avbrott på programmet. När du vill återuppta dina studier på programmet igen, får du fylla i blanketten Anmälan till utbildningsprogram - senare del. Vi behandlar din anmälan och ser om programmet ändrats sen du läste. Om inte programmet ändrats för mycket och om det finns plats, kan du fortsätta dina studier.

Beslut i ärenden om studieuppehåll fattas av antagningsenheten.

 

Kontakt

Vid frågor rörande antagning - till program eller kurs, validering, registrering, studieuppehåll, dispens eller anstånd.

Vill du underlätta för oss?

När du kontaktar oss angående dina studier, skulle det underlätta mycket om du skriver ditt personnummer och vad du läser i mailet, så att vi slipper fråga en extra gång efter det.

Telefon: 0500-44 82 00
Telefontid måndag, tisdag och torsdag kl 10.00-11.30

Onsdag den 23 och 30 augusti har vi extra telefontid 10.00-11.30

E-post: antagning@his.se

E-post för utbytesstudenter: exchangestudent@his.se

E-post för internationella studenter: admission@his.se

Fax: 0500-44 80 99

Postadress:
Högskolan i Skövde
Antagningen
Box 408
541 28 Skövde