Anställda inom industrin rustas för omställning

Fordonsindustrin står inför stora förändringar i samband med att antalet elektriskt framdrivna fordon ökar. Industrianställda erbjuds därför utbildning, för att få ökad kunskap om elektriska drivlinor.

 Lars Tööj

Utbildningen är en del i projektet Nästa generations drivlinor, som leds av Högskolan i Skövde och handlar om att skapa förutsättningar för att den svenska fordonsindustrin snabbt ska kunna ställa om produktionen mot elektriska drivlinor.

- Vi skapar utvecklingsmöjligheter när vi samarbetar mellan industrin och högskolan, säger projektledare Lotten Svensson, biträdande avdelningschef på Institutionen för Ingenjörsvetenskap vid Högskolan i Skövde.

Lars Tööj, industriell utvecklare på IDC, är ansvarig för den del av projektet som handlar om kompetensutveckling. Han ser kompetensutveckling och kopplade utbildningar som ett sätt att stötta inte bara de stora företagen utan även de små och medelstora, och som en möjlighet för nya aktörer att slå sig in på marknaden.

- För att kunna leverera och utveckla produkter måste man veta hur de fungerar. Om du skaffar dig kompetensen har du jättemöjlighet att bli en framtida leverantör. Det är en affärsmöjlighet, säger han.

En av kurserna, som heter Förändringsbara och rekonfigurerbara produktionssystem, ges av IDC i samarbete med Tekniska Högskolan i Jönköping. Den första omgången startade i höstas och hittills har 25 personer från sex olika företag deltagit.

- Som vi har hört och sett på kursvärderingar har deltagarna varit mycket nöjda, säger Carin Rösiö på Jönköping University.

”Fantastiskt viktigt”

Idag kan man se en ökad produktvariation och minskade produktlivscykler inom tillverkningsindustrin, vilket gör att det blir nödvändigt att utveckla system som redan från början är förberedda för att kunna anpassas för att hantera många olika produkttyper och variationer.

Lars Tööj menar att omställningen till elektriska drivlinor är ofrånkomlig.

- Tittar vi regionalt är det fantastiskt viktigt. Det är ju nödvändigt också i ett globalt perspektiv. Vi vill inte fortsätta med fossilt bränsle.

Han ser risker med att vänta för länge med att förbereda för omställningen.

-Risken blir att industriinnehållet minskar i Sverige. Det vi inte gör, det gör någon annan.

Kursen Förändringsbara och rekonfigurerbara produktionssystem ger fem högskolepoäng och kan läsas parallellt med ordinarie arbete. Nästa omgång startar i januari och går att söka via antagning.se från den 15 september.

Kontakt

För mer information om utbildningen, kontakta Carin Rösiö, carin.rosio@ju.se  eller Lars Tööj, lars.tooj@idcab.se För mer information om projektet, kontakta projektledare Lotten Svensson, lotten.svensson@his.se.

Om Nästa generations drivlinor

Projektet Nästa generations drivlinor finansieras av Vinnova. Projektet drivs från Högskolan i Skövde och partners är IDC West Sweden AB, LEAX GROUP AB, Lunds universitet, Tekniska Högskolan i Jönköping, Volvo Lastvagnar Aktiebolag, Volvo Personvagnar Aktiebolag, Xylem Water Solutions Manufacturing AB och ÅF-Industry AB.  Mer information hittar du här: Nya drivlinor kräver snabb omställning för fordonsindustrin