Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      DREAM – Kan sociala robotar hjälpa autistiska barn?

      Forskningsgrupp Interaction Lab
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      DREAM – Kan sociala robotar hjälpa autistiska barn?

      Forskningsgrupp Interaction Lab
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      DREAM – Development of Robot-Enhanced therapy for children with AutisM spectrum disorders

      Projekttid

      April 2014 – Mars 2019

      Partners

      Vrije Universiteit Brussel, Universitatea Babeş-Bolyai, Plymouth University, University of Portsmouth, De Montfort University, Aldebaran Robotics.

      Finansiering

      EU-kommissionen.

      DREAM är ett projekt som finansieras av EU-kommissionen och samordnas av Högskolan i Skövde. Målet är att tillhandahålla nästa generations robotförstärkta behandling av barn med autismspektrumtillstånd (AST), att utveckla kliniska interaktiva kapaciteter för sociala robotar som kan arbeta autonomt under begränsade perioder under övervakning av psykoterapeut.

      Terapeutiska interventioner i syfte att förbättra de sociala förmågorna hos barn med AST kräver mycket tid, energi och personal. Därför finns det ett kritiskt behov av verktyg som kan sänka kostnaden och förbättra effektiviteten hos dessa standarda behandlingsformer.

      Enkelt att interagera med robotar

      Tack vare den senaste tidens tekniska framsteg har robotassisterade behandlingar nu blivit möjliga, och aktuell forskning visar lovande resultat. Även om de ”sociala” robotar som för närvarande används i behandlingen endast är fjärrstyrda av terapeuterna, har de visat sig lovande som tänkbara redskap för bedömning och behanding, eftersom barn med AST visar intresse för social interaktion med sådana system. Det har till exempel visats att barn med autism interagerar proaktivt med enkla robotar, förmodligen för att robotarna är enkla och förutsägbara.

      Robotförstärkt behandling

      Målet med detta projekt är att minska de insatserna som krävs av terapeuten för att driva dessa sociala robotar, genom att öka deras självständighet (alltid under terapeutens övervakning), och därmed ökar deras värde som redskap för kliniska interventioner och diagnostiska analyser. Detta nästa generationens tillvägagångssätt kallar vi ”robotförstärkt behandling”. Framtida system för robotförstärkt behandling kommer att kunna:

      • öka behandlingens ändamålsenlighet och effektivitet samtidigt som kostnaderna minskar och personal frigörs
      • underlätta upprepningsbara, konsekventa barnspecifika interventioner
      • förse terapauten med tillförlitliga data för långsiktig kvantitativ diagnostisk analys.

      Projektet i media

      På nyteknik.se (2018-04-20)

      I TV4:s Nyhetsmorgon (2018-04-05)

      P4 Skaraborg  (2014-09-19)

      Finansiering

       Projektet finanseras av EU-kommissionen.

      Kontakt

      Lektor i informationsteknologi

      Medverkande forskare

      Publicerad: 2020-02-06
      Senast ändrad: 2020-02-06
      Sidansvarig: webmaster@his.se