Presentation av talare

Mia Consalvo

Mia Consalvo är professor och forskare i spelstudier och speldesign vid Concordia University, Montreal. Hon är samredaktör för Sports Videogames och författare av Cheating: Gaining Advantage of Videogames. Hon har presenterat sina arbeten på såväl akademiska som professionella konferenser och är en återkommande talare vid Game Developers Conference. Mia är även ordförande för det globala nätverket Digital Games Research Association (DiGRA) och har arbetat vid MIT, Ohio University, Chubu University in Japan och the University of Wisconsin-Milwuakee.

Dan Thronström

Dan Thronström, tidigare student på Högskolan i Skövdes populära spelutbildning, har arbetat som Senior Producer både i Sverige och Internationellt sedan 2006. Idag arbetar Dan på Avalanche Studios som är en av världens största oberoende spelutvecklare och som utvecklat spel så som Just Cause 1 & 2, Renegade Ops och the Hunter.

Maxwell Scott-Slade

Maxwell Scott-Slade har utvecklat flera top iOS-spel och har sju års erfarenhet av att driva indie-studios. Flera av de prisbelönta spelen som hans studios släppt (ex. Plunderland) har spelats över 250 miljoner gånger. Just nu är Max Game Design Director på GLITCHE.RS i London.

Johan Dorell och Tobias Viklund

Johan Dorell och Tobias Viklund jobbar på Paradox Interactive i Stockholm som QA-specialister med fokus på användbarhet, spelbarhet och heuristik. De har arbetat på titlar som Leviathan Warships, Cities in Motion 2, War of the Roses: Kingmaker, Teleglitch: Die More Edition och många fler. Både Johan and Tobias har varit med sedan Paradox började bygga upp sin egen QA avdelning och har stora erfarenheter av att bygga nya QA-processer och testmiljöer från grunden. De är även talare i det kommande Game QA & Localisation Summit i London.

Jonas Linderoth

Jonas Linderoth, doktor i pedagogik, har sedan 2005 haft en permanent position som senior lektor på institutionen för utbildning på Göteborgs Universitet. Hans forskningsintressen berör många delar av spelmediet. Han har länge varit en central röst i diskussionen för spel i utbildning, rollspel, immersiva spelupplevelser, samt kring debatten om hög konsumtion av onlinespel.

Santeri Koivisto

Santeri Koivisto är utbildad grundskolelärare och har en MSc i utbildning med fokus på applicerad utbildning och ledarskap. Sedan augusti 2011 är han även en av ägarna och verkställande direktör för TeacherGaming LLC i Finland där de arbetat med MinecraftEdu. Sedan juli 2013 är han även strategisk rådgivare vid Hugin Education AB i Sverige och hans nya startup Kilpiware arbetar med att förbereda skolor och elever för nya användningar av kontextuella teknologier. I sina olika roller har Santeri fått möjlighet att se hur skolsektorn förändrats i Skandinavien, Storbritannien och USA.

Mikael Frithiof

Mikael Frithiof är CEO för Red Pipe (Stockholm) och har varit ljuddesigner sedan 1997 då han jobbade på Mic Studio och Riviera i Stockholm. Mikael Grundade Red Pipe 2006 med Erik Olsson och Tobias Norman. Red Pipe verkar inom ljuddesign, mix, musikproduktion och field recording för reklamfilm, TV-produktioner, drama, trailers, web och dataspel. De har gjort spelljud till ex. Battlefield3, Battlefield4, The Drowning, Toca Boca och många fler. 

Logotyp Interreg IV A