Möt Olov Skiöld

Olov läser andra året och trivs bra i sin studentlägenhet, en 1:a som ligger båda nära campus och centrum.

Hjälten Olov Skiöld.

Varför valde du att plugga ditt program?

Att göra spelgrafik har länge varit drömjobbet för mig. Jag fastnade specifikt för animation när jag var omkring 14 år, och har sysslat med det som en hobby sen dess. När jag hörde om den här utbildningen kändes det som ett naturligt steg mot att kunna ta min hobby till en yrkesnivå.

Vad jobbar du med om fem år?

Om fem år jobbar jag antingen på en mysig liten indie-studio här i Skövde med några spel på nacken, eller så har jag sökt mig till en större spelstudio närmare mina hemtrakter i Uppland.

Har du något tips till den som ska välja utbildning?

Välj det program som du tycker verkar mest intressant, och dubbelkolla gärna så att utbildningen är som du har föreställt dig. Det är att föredra framför att behöva byta program senare. Sedan är det bra om du kollar i förhand vad som kan krävas av dig. Exempelvis ifall du behöver kunna någon mjukvara under någon kurs. Tanken är att man ska kunna lära sig allt man behöver under kurserna, men det är alltid skönt att ligga steget före.

Vad är det bästa med Skövde?

Skövde är en liten stad, och det betyder att allting ligger väldigt nära. Det gör det väldigt bekvämt om man bor i Skövde och inte har tillgång till bil exempelvis. Det är sällan man ens behöver en cykel för att ta sig fram.

Vad gör du på kvällar/helger?

När jag inte pluggar brukar jag spendera tid med kompisar. Oftast kollar vi på serier, spelar spel eller bara umgås. På våren och sommaren brukar vi gå upp till Billingen om vädret tillåter det, där bad- och grillplatser finns. När kårhuset har öppet brukar vi vara där också.

Roligaste kursen du tagit vid Högskolan?

Hittills skulle jag säga att det var Animeringstekniker 1. Det var den första kursen då vi animatörer fick göra 3D-animationer på riktigt. Kursen inkluderar olika uppgifter som exempelvis en 11 sekunder lång animation baserat på ett ljudklipp av eget val. Trots att jag har animerat en del i 3D förut lärde jag mig en hel del från den kursen.

Jag vill bli din hjälte.

Fråga Olov om Dataspelsutveckling - grafik

Din HJÄLTE finns tillgänglig för frågor och stöd hela vägen fram till att terminen startar i höst. 

Ställ dina frågor till:
dsuganihjalte@his.se

Läs mer om programmet

Dataspelsutveckling - grafik