Från student till eget spelföretag

För knappt ett år sedan tog Mattias Lindblad examen från Högskolan i Skövde efter att ha läst Dataspelsutveckling med inriktningen 3D-grafik. I dag är han vd och projektledare för det egna spelföretaget Flamebait Games.

En sak som är säker är att Mattias har uppnått något som många andra i hans generation bara drömmer om – på bara några år har han gått från student till vd och projektledare för det egna spelföretaget som han har startat tillsammans med ett gäng pluggkompisar.

– Utbildningen gav mig rätt förutsättningar i form av både kontakter och praktiska kunskaper för att skapa det liv jag lever i dag. Skövde har flest spelutvecklare per capita i Sverige och har gjort internationell succé med spel som Battlerite, Goat simulator och Passpartout: The Starving Artist. Det finns en riktigt schysst spelutvecklar-community här och jag tror att vi kommer att se många fler framgångsrika spel härifrån.

Framtidens spelutvecklare finns i Skövde

Och det råder inga tvivel om att Mattias är något på spåren. Faktum är att dataspelsbranschen är en av de mest växande branscherna just nu. Förra året omsatte branschen 12,4 miljarder kronor. Högskolan i Skövde har just nu runt 500 studenter inom dataspelsutveckling utspritt på de sex olika inriktningarna, vilket innebär att den framtida generationen spelutvecklare högst troligen finns under skolans tak.

De olika utbildningarna har en bredd som innefattar samtliga arbetsroller inom dataspelsutveckling. Förutom Design och Grafik finns exempel som programmet Game Writing där studenterna får lära sig att skriva berättelser och koncept, eller programmen Ljud och Musik där fokus ligger på att designa ljud- och musikeffekter till spel.

Oberoende nationella granskningar visar att samtliga utbildningar på skolan håller en hög kvalitet och erbjuder några av de spetsigaste utbildningarna i sitt slag. Skolan har även en internationellt erkänd forskning inom spelområdet. Utöver detta bedrivs kontinuerligt flera internationella samarbeten inom utbildning och forskning.

Möjlighet att förbereda sig för arbetslivet

Mattias berättar att studenter och lärare arbetar mycket över klassgränserna med gemensamma projekt för att öva i skarpa case inför arbetslivet.

Ett av de lokala projekten heter Sweden Game Arena och är ett unikt samarbete mellan samhälle, näringsliv och akademi – där Högskolan, Gothia Science Park och Skövde kommun samverkar. Varje år får studenterna möjlighet att starta sina egna studior under Sweden Game Arenas tak.
– Att plugga dataspel i Skövde är bra just för att vi har tillgång till inkubatormiljö, vilket innebär att studenterna har möjlighet att få kontorsyta och pitcha sina projekt till spelföretag. Det är tack vare min utbildning som jag har kunnat starta mitt eget företag direkt efter examen – att det dessutom har gått så bra för oss är extra kul. Häftigast har nog varit att se spelprofiler som Pewdiepie och Draw With Jazza spela vårt spel, avslutar Mattias.

Mattias Lindblad, alumn från dataspelsutveckling