Dataspelsutveckling - ljud, 180 hp

Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Kandidatexamen

Arbetsprov

Antagning till programmet görs via tre urvalsgrupper (betyg, högskoleprov och alternativt urval/arbetsprov). Vilken/vilka urvalsgrupper du deltar i beror på om du har gymnasiebetyg, har gjort högskoleprovet och/eller om du lämnar in arbetsprov.

Sök till programmet via antagning.se senast den 16 april och komplettera därefter med ett arbetsprov om du önskar att delta i alternativt urval. Behörighetskraven är samma för alla sökande.

Skicka in ditt arbetsprov

Här hittar du mer information om processen för arbetsprov (pdf)

På Dataspelsutveckling – ljud får du möjlighet att kombinera ditt intresse för ljud och dataspel. Vill du skapa ljudvärldar i framtidens digitala medier är detta utbildningen för dig.

Under utbildningen arbetar du i team med grafiker, designers, gamewriters och programmerare och tillsammans utvecklar ni dataspel. I anslutning till Högskolan finns både etablerade dataspelsföretag och Gothia Science Park där studenter kan få hjälp att förverkliga sina affärsidéer.

Det här läser du på Dataspelsutveckling – ljud

På Dataspelsutveckling – ljud studerar du området ljuddesign vilket innebär att du lär dig att spela in och forma ljud till olika medieformer. Du arbetar bland annat med att skapa ljudvärldar för dataspel med allt från ljudeffekter till stämningsskapande miljöljud. I utbildningen arbetar du med allt ljudmaterial från grunden. Du skapar ett eget ljudbibliotek utifrån egna inspelningar som du sedan bearbetar, implementerar och mixar i spelmotorer. På Högskolan får du också tillgång till våra ljudstudior. Där kan du spela in, redigera och mixa ljud i både digital och analog studiomiljö.

Rekommenderade kunskaper/intressen: Viss förkunskap om inspelning och hantering av ljudfiler för ljudproduktion. Intresse av att utveckla nya metoder inom ljudteknik.

Från årskurs ett till tre

Första året får du en praktisk och teoretisk grund i ämnena ljud och musik. Du läser också specifika ljudkurser och genomför ett första spelutvecklingsprojekt tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar.

Andra året läser du både ämnesspecifika kurser och gemensamma studieområden, där teori varvas med praktiska moment. Läsåret avslutas med ett spelprojekt där du fördjupar dig inom din inriktning.  

Sista året får du en unik möjlighet att experimentera med nutida ljudtekniker och att utveckla ditt eget uttryck som ljuddesigner. Utbildningen avslutas med ett individuellt examensarbete.

Jobb efter examen på Dataspelsutveckling – ljud

Efter examen har du spetskompetens som ljuddesigner inom digitala medier. Du kan till exempel jobba som: ljuddesigner inom medieproduktioner såsom film, radio, dataspel med mera.

Läsa vidare efter Dataspelsutveckling – ljud

Programmet leder till en filosofie kandidatexamen i Medier, estetik och berättande (180 hp). Efter examen kan du fortsätta med magisterstudier (60 hp) på Högskolan i Skövde eller på andra lärosäten både i Sverige och utomlands.

Efter programmet har du också grunderna för att kunna forska inom området. 

Fråga din HJÄLTE

Bild på Vidar Mårtensson

Vidar är din HJÄLTE och finns tillgänglig för frågor hela vägen fram till terminstart.
Läs mer om Vidar och hans studier inom Dataspelutveckling - ljud.

Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Kandidatexamen

Arbetsprov

Antagning till programmet görs via tre urvalsgrupper (betyg, högskoleprov och alternativt urval/arbetsprov). Vilken/vilka urvalsgrupper du deltar i beror på om du har gymnasiebetyg, har gjort högskoleprovet och/eller om du lämnar in arbetsprov.

Sök till programmet via antagning.se senast den 16 april och komplettera därefter med ett arbetsprov om du önskar att delta i alternativt urval. Behörighetskraven är samma för alla sökande.

Skicka in ditt arbetsprov

Här hittar du mer information om processen för arbetsprov (pdf)

Vill du veta mer om utbildningen och hur det är att studera i Skövde?

De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

NIKLAS NÄHL

Programansvarig


0500-448931
FRÅGA MIG
* Fält är obligatoriskt De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

ANN-BRITT WERNER

Programansvarig


0500-448848
FRÅGA MIG
* Fält är obligatoriskt De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

Galen get föddes i Skövde

Visste du att Coffee Stain Studios, som ligger bakom spelet Goat Simulator, startade i samband med en uppgift på Högskolan i Skövde?