Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Akademisk essä

      En essä är en koncentrerad text som består av både fakta och dina personliga reflektioner. Genren är ett mellanting mellan en akademisk och en litterär text. Essäer skrivs inom alla akademiska områden och kan se olika ut inom olika ämnen. Punkterna nedan ger dig vägledning och inspiration, men kom ihåg att alltid följa din lärares instruktioner.

      Akademisk essä

      • Vetenskaplig noggrannhet och referenser

        Var noggrann med att citera korrekt och ge källhänvisningar - som i alla akademiska texter. Var påläst i de ämnen och perspektiv som du använder. Det är med ämneskunskaper och förmåga till att föra ett kritiskt resonemang som en essä byggs upp. Skapa en balans mellan fakta och personliga reflektioner.

      • Röd tråd

        En essä kan handla om både breda och smala ämnen: flugor, döden, Bonniers kokbok från 1960-talet, insekter och solidaritet. Utifrån ditt ämne kan du associera fritt men kom ihåg att trots utvikningar ska essän ha en röd tråd.

        Som alla texter bör också en essä ha en inledning som sätter in läsaren i ämnet och sammanhanget. Inledningen behöver inte vara lång, det kan räcka med några få rader, men den bör fungera som ett slags ”presentation” av din essä som väcker läsarens intresse.

        Några avslutande rader där du summerar ditt budskap är också viktiga, de gör att din essä upplevs som välskriven.

      • Egna tankar

        Dina personliga reflektioner är lika viktiga i en essä som avsnitten med fakta. Var personlig men lämna inte ut privata detaljer.

        Kulturskribenten och litteraturvetaren Maja Andreasson balanserar detta väl när hon berättar om upplevelsen av att få sitt bokmanus refuserat:

        ”En gång fick jag ett refuseringsbrev från ett större förlag. Det var vänligt formulerat, sa inte blankt nej till mitt manus, utan uttryckte snarare en slags tvekan inför texten. Kanske någon annan gång. Inte nu. Men kanske sen, framöver. På brevpappret syntes dörren in till förlaget. En stor träport med två dörrklappar. Givetvis var den stängd. En öppen dörr hade ju signalerat något annat än budskapet i själva brevet, nämligen att det var fritt fram, att jag var välkommen, inbjuden. Men det var jag inte. (Sveriges radio, Obs, 2021)

        Andreasson har använt dörren som en symbol för refuseringen. Om du skriver om en egen erfarenhet och samtidigt är påläst om ämnet blir det lättare för dig att associera. Genom att hitta symboler och dra paralleller mellan det lilla konkreta (refuseringen) och det stora abstrakta (vad en dörr kan symbolisera) blir essän mer intressant att läsa.

         

      • Associera

        Associera fritt och använd din fantasi. Ett exempel på detta är när professorn Sara Danius associerar en husmoders möda med att flå en ål med en kirurgs arbete i essän Husmoderns död: Bonniers kokbok 1960-2010 (Danius, 2014).

        Tänk dig din text som ett samtal där du kan låta tankarna virvla iväg - blanda högt och lågt. Associera till smala eller breda ämnen. Gräv ned dig i något för att skapa ett djup, då får din text många perspektiv.

        Även om tankarna drar iväg - kom ihåg att allting du tar upp ska vara med av en anledning och behåll den röda tråden. Tar dina personliga erfarenheter över blir texten pratig, skapa därför en balans genom att varva fakta med reflektioner.

         

      • Tänka med pennan

        Under arbetet med din essä "Tänker du med pennan". Ordet essä kommer från det franska ordet essay som betyder att försöka. Det betyder i praktiken att texten ändrar sig allteftersom du reflekterar och kommer på nya samband, sammanhang och hittar nya tankespår. Du skriver dig fram till ny kunskap. Det betyder att du använder skrivandet för att lära dig mer om ditt ämne.

        En essä är därmed en typ av text som ofta kräver flera omarbetningar innan den känns ”färdig".

        När du skriver en essä utvecklas reflektionsförmågan och det självständiga tänkandet. Din kritiska förmåga växer när du problematiserar och argumenterar.

        Den egna rösten kan ta lång tid att utveckla, men det behöver inte vara så. Släpp oron och rädslan att göra fel. Testa dig fram igen och igen. 

      • Läs- och lyssnartips

        Lästips

        Roland Barthes, Saul Bellow, Walter Benjamin, Jonna Bornemark, Nina Burton, Marcia Sá Cavalcante Schuback, Sara Danius, Peter Englund, Dan Jönsson, Mara Lee, Sven-Eric Liedman, Fredrik Nyberg, Fredrik Sjöberg och Susan Sontag.

        Var hittar du essäer?

        OBS i P1
        Dagens Nyheter Essä
        Ord & bild
        Essä
        The New Yorker
        Dixikon

         

      Källa: Akademisk essä (2018)

      Publicerad: 2021-07-02
      Senast ändrad: 2021-07-02
      Sidansvarig: webmaster@his.se