Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Gå till undermeny Gå till huvudinnehåll
    Högskolan i Skövde, länk till startsida
    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Inkludering och digitala verktyg i skolämnet Idrott och hälsa

      Institutionen för hälsovetenskaper

      Inkludering och digitala verktyg i skolämnet Idrott och hälsa

      Institutionen för hälsovetenskaper

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Inkludering och digitala verktyg i skolämnet Idrott och hälsa

      Projekttid

      0001-01-01 - 0001-01-01

      Finansiering

      Högskolan i Skövde

      Partners

      Örebro Universitet

      Elever med NPF-diagnoser (exempelvis autism eller ADHD) har kognitiva funktionsskillnader, skillnader som inte alltid är synliga för ögat men som påverkar elevers möjligheter i olika utbildningssituationer.

      Digitala verktyg

      Högskolan i Skövde genomför forskning vars syfte är att studera inkludering av elever med NPF i Idrott och hälsa ur ett elevperspektiv. Forskningen sker bl.a. med fokus på hur digitala verktyg kan stödja eller lägga hinder för barn och ungas möjlighet att vara fysiskt aktiva.

      Många med NPF-diagnoser saknar betyg i Idrott och hälsa

      Alla elever har rätt att kunna delta i skolans verksamhet utifrån sina speciella behov och förutsättningar, men trots detta finns det dokumenterade brister vad gäller elever med NPF-diagnoser och deras möjlighet att lämna grundskolan med uppnådda kunskapsmål. Elever med NPF är överrepresenterade bland elever som inte uppnår godkänt betyg i skolämnet Idrott och hälsa.

      Att detta är särskilt allvarligt för barn och ungas fortsatta hälsa är belagt av forskning som pekar på samband mellan uppnådda betyg i Idrott och hälsa och graden av fysisk aktivitet senare i livet. Elever som lyckas väl i ämnet har också bättre förutsättningar att bibehålla en god hälsa. Men även ur ett kortare perspektiv så har elevers möjlighet att vara fysiskt aktiva, i skolan och på fritiden, samband med deras hälsa.

      Elevperspektiv i fokus

      Det är mot denna bakgrund som doktorand Anna Thorén genomför sitt avhandlingsprojekt i samarbete med forskarna Ninitha Maivorsdotter och Mikael Quennerstedt. Den forskning som hitintills skett på inkludering av elever med NPF i Idrott och hälsa har främst genomförts ur ett vuxenperspektiv (lärare, elevhälsan och föräldrar) medan barn och ungas perspektiv inte är dokumenterat på samma sätt. Studien har därför ett elevperspektiv och genomförs på mellanstadieskolor i en mellansvensk kommun.

      Baseras på tidigare studie

      Forskningen utgår från en tidigare studie, TV-spel som hälsofostran, ett 3-årigt projekt som finansierades av Vetenskapsrådet och som visar att s.k. exergames (digitala tränings- och motionsspel) både kan främja men även begränsa fysisk aktivitet för barn och unga. I fortsatta studier undersöker nu Anna Thorén, Ninitha Maivorsdotter och Mikael Quennerstedt hur digitala verktyg kan involveras i inkludering av målgruppen elever med NPF.

      Projektledare

      Forskningsassistent

      Medverkande forskare

      Mikael Quennerstedt
      Publicerad: 2020-01-13
      Senast ändrad: 2020-01-13
      Sidansvarig: webmaster@his.se