Pernilla Bjerkeli
Institutionen för hälsovetenskaper
Unga med diagnosen ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) är en snabbt växande grupp i samhället. Jämfört med personer utan ADHD så har de som drabbas högre risk att råka ut för negativa konsekvenser längre fram i livet så som till exempel sämre skolresultat och större hälso- och sjukvårdskonsumtion. Det är således angeläget från samhällets sida att stötta den här gruppen.
Social hållbarhet är ett övergripande perspektiv som kan bidra till att förstå hur unga använder digitala stöd för att skapa mening kring sin kropp och sin hälsa i det digitaliserade samhället. I studien används ett antal digitala datakällor så som sökningar på webbplatsen Vårdguiden 1177 och deltagande i olika diskussioner på sociala medier. Det kan spegla ett generellt informationsbehov om ADHD som finns i samhället.
Vi kommer att gå vidare och undersöka hur dessa identifierade behov upplevs och tolkas av unga med ADHD. Det kommer att studeras genom analyser av diskussioner i sociala medier. Därutöver vill vi ta reda på mer om hur ungas erfarande och tolkning av ADHD influerar deras dagliga liv, vilket kommer att studeras genom fokusgruppsintervjuer.
Projektet genomförs inom ramen för forskningsmiljön Digital HEAlth Research (DHEAR) som bedriver forskning inom temat digitalisering för hållbar utveckling. Projektet sker i samverkan med forskare från IHV, IIT och IBI och IHL samt med stöd av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) som är huvudman för webbplatsen Vårdguiden 1177.