Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Kulturarvsseminarium 2020

      Kulturarvsseminarium 2020

      Årets seminarium kring kulturarv och spelteknologi på Högskolan i Skövde äger rum 1 – 2 oktober. Plats: digitalt via Zoom.

      Årets tema: kulturarvsförmedling, verktyg och plattformar

      Det är nionde året i följd som vi välkomnar studenter, forskare, kulturarvsaktörer, medie- och spelutvecklare med intresse för området, till kulturarvsseminariet vid Högskolan i Skövde.

      Vi ansluter till föregående års teman kring kulturarvsförmedling – hur vi genom kreativitet utvecklar ett innovativt berättande om kulturarv och besöksmål. Årets föredrag och presentationer kommer titta särskilt på hur vi kan använda oss av digitala medier, verktyg och plattformar till att förmedla kultur så väl som natur- och kulturarv.

      Har du något du skulle vilja presentera vid seminariet? Hör av dig till Lars Vipsjö: lars.vipsjo@his.se

      Delta i seminariet via länken: https://his-se.zoom.us/my/kulturarv

      Kort instruktionsfilm för nya Zoom-användare: https://play.his.se/media/Introduktion+till+Zoom/0_f5njgnwu

      Program

      1 oktober 9:45 - 15:00

      9:45 Introduktion, Lars Vipsjö

      10:00 - 10:30 Victor Jansson: Om hur Riksantikvarieämbetet arbetar med digital förmedling samt senaste nytt från KAI (Kulturarvsinkubatorn). Kulturarvsinkubatorn drivs av Riksantikvarieämbetet med stöd av Uppsala Universitet och Science Park Gotland. Projektet är finansierat av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Tillväxtverket och Region Gotland.

      Victor Jansson, Enhetschef Kulturarvsstudion, Riksantikvarieämbetet / Swedish National Heritage Board
      www.raa.se
      twitter.com/raa_se
      facebook.com/riksantikvarieambetet

      10:45 – 11:30 Kristofer Vaske: Om ”Pappersmaskinen – ett industrihistoriskt spel” på Vadsbo museum i Mariestad. Med hjälp av en tidskompass kan Kira och Luppe från KLUB-projektet resa i tiden och uppleva industrihistoriska platser. I det första äventyret reser de 120 år tillbaka i tiden, till Katrinefors bruk i Mariestad, och får hjälpa arbetarna att ta fram en leverans blått papper (av halm) till tändsticksfabriken. Ett projekt finansierat av Grevillis Fond, Vadsbo Museum och KASTiS-projektet.

      Bensträckare

      11:40 – 12:00 Kristofer Vaske: ”Kompetensutveckling, Lättillgängliga verktyg för att förmedla kultur och kulturarv digitalt”. Idéer och tankar kring kompetensförsörjningskurser och fortbildningsinsatser för tjänstepersoner.

      Kristofer Vaske, Huvudlärare CrossMedia, Dacapo Mariestad: www.dacapomariestad.se

      Lunchpaus

      13:00 – 13:45 Viktor Lindbäck: Immersiva upplevelser – VR, AR och projektionsbaserad teknik för ökad tillgänglighet och begriplighet. Viktor Lindbäck från Kulturavsstudion vid Riksantikvarieämbetet i Visby visar exempel och berättar om hur digital teknik kan användas för att skapa omslutande upplevelser, och ge en extra dimension åt den mänskliga berättelsen.

      Viktor Lindbäck har under 2020 arbetat med att sammanställa en God praxis för immersiva upplevelser, riktad till museer och andra kulturarvsinstitutioner, med syfte att skapa ökad beställarkompetens. Arbetet har inneburit både fallstudier och egna experiment, för att kunna visa praktiska exempel på olika immersiva tekniker och deras möjligheter i publik verksamhet.

      Läs mer, och följ arbetet med god praxis för immersiva upplevelser här: http://www.k-blogg.se/immersiva-upplevelser/

      14:00 – 14:45 Xenia Zeiler, “Cultural Heritage and the Educational Video Game The Durga Puja Mystery”

      Currently and within the larger video game boom in India, we find a number of innovative games with cultural heritage elements - games with a distinct ‘Indian heritage flavor’. These pioneering games from especially so-called indie (independent) companies make extensive use of Indian cultural heritage (e.g., historical/religious references, music, dance, architecture, dress styles elements). This trend was now taken further with the release of the brand new educational video game The Durga Puja Mystery. Here, I will discuss the context of and examples for the mentioned games, and their value for cultural heritage studies.

      Xenia Zeiler is Associate Professor of South Asian Studies at the University of Helsinki, Finland. Her research focuses on digital culture in India and the worldwide Indian community. Her publications include numerous texts on video games, digital Hinduism, and popular culture and religion, in India and beyond.

      https://researchportal.helsinki.fi/en/persons/xenia-zeiler


      2 oktober 10:00 – 15:00

      10:00 - 10:45 Lars Vipsjö: Aktuellt i KASTiS 2.0, Transmedialitet i Sagolandet Skaraborg. Om brädspelsutveckling, teaterdramatiseringar av barnböcker i digitalt format, interaktivt platsbaserat berättande med användning av QR-koder, och om sagoboken som utställning.
      Inom projektet KASTiS 2.0 vidareutvecklas en delregional samverkans- och kunskapsplattform för användning av spelteknologi och interagerbara medier inom natur- och kulturarvsförmedling. Partners är Skaraborgs Kommunalförbund, Högskolan i Skövde och Skaraborgs femton kommuner.
      https://www.his.se/kastis
      https://www.his.se/klub

      11:00 – 11:45 Fredrik Hoppstadius, om projektet Platsbaserade Digitala Upplevelser (PDU) vid Geomedia på Karlstads Universitet.
      Projektet finansieras av EU:s Regionalfond, Region Värmland och Karlstads universitet. Forskare inom kulturgeografi, turismvetenskap, media- och kommunikationsvetenskap jobbar tillsammans med aktörer från besöksnäringen och IKT-sektorn. Vi tillhör forskargrupperna Geomedia och Centrum för forskning om hållbar samhällsförändring.

      Tillsammans vill vi bygga kunskap om den digitala utvecklingen inom besöksnäringen och bygga metoder för hur vi kan förhöja upplevelser av platser. Fokus i projektet är platser och platsernas aktörer och utöver detta så lägger vi på digitala lösningar för att skapa nya produkter som bidrar till att lyfta nya berättelser och förhöja upplevelsen på plats.

      Fredrik Hoppstadius jobbar som Bitr. Universitetslektor i Kulturgeografi och är medlem i forskargruppen Geomedia vid Karlstads Universitet. Hans forskning handlar om turism, digitalisering, mobilitet, hållbarhet, planering och utveckling.
      https://www.kau.se/geomedia
      https://www.kau.se/crs/forskning/projekt/platsbaserade-digitala-upplevelser
      https://www.kau.se/forskare/fredrik-hoppstadius

      Lunchpaus

      13:00 – 13:45 Rebecca Rouse, “AR Design for Cultural Heritage: Reflections on a community-engaged university course for public history”

      In this talk I will share projects created and lessons learned from my six years teaching a community-engaged course in AR (augmented reality) design for cultural heritage. I developed this course at Rensselaer Polytechnic Institute in Troy, New York, along with a wide range of collaborations with off-campus community partners, such as museums, historical societies, municipalities, schools, local heritage experts, and more.

      Rebecca Rouse, Senior Lecturer, Media Arts, Aesthetics, & Narration, School of Informatics, University of Skövde, Sweden: www.rebeccarouse.com

      Tidigare seminarier

      • Kulturarvsseminarium 2019

        Seminariet kring kulturarv och spelteknologi ägde rum 3 – 4 oktober 2019 i Insikten, Portalen, Högskolan i Skövde.

        Tema 2019: Platsutveckling, storytelling och spelmekanik

        Vi fortsätter på förra årets tema kring attraktivt berättande, om hur vi genom kreativitet utvecklar ett innovativt berättande för kulturarv och besöksmål? Årets föredrag och presentationer kommer ge exempel på hur storytellern kan använda sig av digitala medier, spelteknologi och spelmekanik för platsutveckling.

        Detta blir åttonde året i följd som vi välkomnar studenter, forskare, kulturarvsaktörer, medie- och spelutvecklare med intresse för området.

      • Kulturarvsseminarium 2018

        Årets seminarium kring kulturarv och spelteknologi på Högskolan i Skövde äger rum 4 – 5 oktober. Plats: Portalen i Gothia Science Park, sal Insikten.

        Detta blir sjunde året i följd som vi välkomnar studenter, forskare, kulturarvsaktörer, medie- och spelutvecklare med intresse för området.

        Attraktivt berättande?

        Datorspelen innehåller flera av de gamla medierna och deras berättandetekniker. De kombinerar dem med digital teknik och med spelmekanik. Vad kan vi lära från berättandet som sker i datorspelandet? Hur utvecklar vi ett kreativt och innovativt berättande om kulturarvet som utnyttjar de digitala möjligheterna på ett attraktivt sätt?

        Detta är frågor vi kommer att beröra under seminariet, som även innehåller föreläsningar om och presentationer av exempel på spel, digitala hjälpmedel och berättarformer inom kulturarvssektorn. Har du själv något du skulle vilja presentera vid seminariet så hör av dig till Lars Vipsjö.

      • Kulturarvsseminarium 2017

        Årets seminarium kring kulturarv och spelteknologi på Högskolan i Skövde äger rum 5 – 6 oktober. Plats G-huset, sal G110.

        Detta blir sjätte året i följd som vi välkomnar studenter, forskare, kulturarvsaktörer, medie- och spelutvecklare med intresse för området.

        Museibesökare passiva betraktare eller deltagare?

        Museerna använder i allt större utsträckning ett digitalt och interaktivt berättande för att fullgöra sitt pedagogiska uppdrag. De stora museerna är ofta väl etablerade besöksmål med ekonomiska möjligheter att utveckla den här typen av berättande. Men hur är det med de små museerna på landsorten? Hur kan de dra nytta av det digitala berättandet för att nå särskilt den yngre publiken? Hur gör vi besökarna delaktiga i berättelserna om vårt kulturarv?

        Detta är den typ av frågor vi kommer att ta upp och diskutera under seminariet, som även innehåller föreläsningar om och presentationer av exempel på digitala hjälpmedel och berättarformer inom kulturarvssektorn. Har du själv något du skulle vilja presentera vid seminariet så hör av dig till Lars Vipsjö.

      • Kulturarvsseminarium 2016

        Årets seminarium kring kulturarv och spelteknologi på Högskolan i Skövde ägde rum 6 och 7 oktober.

        Det var femte året i följd som seminariet anordnades. Till de här seminarierna välkomnar vi studenter, forskare, kulturarvsaktörer, medie- och spelutvecklare som är intresserade av ämnet.

        Temat för året var utvecklingen inom Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR). Hur kan dessa företeelser användas för att gestalta och förmedla Kulturarvet? Hur gör vi besökare och publik delaktiga i berättelserna? Hur gör vi med krav på historisk korrekthet om vi samtidigt vill locka och underhålla?

      • Kulturarvsseminarium 2015

        Vi tackar alla som deltog i seminariet den 1 och 2 oktober 2015. Det var fjärde året Högskolan i Skövde arrangerade ett seminarium kring kulturarv och spelteknologi. Vi välkomnade som vanligt studenter, kulturarvsaktörer, spelutvecklare och forskare som är intresserade av ämnet

        Kulturarv och spelteknologi är en kombination som växer snabbt. Kulturarvet gestaltas i allt högre grad virtuellt via digital bild och ljud. De nya medierna öppnar nya kommunikationsvägar för att förmedla berättelserna. Men hur väver vi samman berättelserna och de interaktiva möjligheterna med objekten och platserna vi vill berätta om, går det att göra sömlöst? Hur gör vi med krav på historisk korrekthet om vi samtidigt vill locka och underhålla? Detta är den typ av frågor vi kommer att ta upp och diskutera under seminariet.

        Samtliga seminarier var i D-huset i sal D105. Utanför salen fanns en informell utställning där det i pauserna gick att testa på några prototyper under utveckling och diskutera med utvecklarna.

      • Kulturarvsseminarium 2014

        Vi tackar alla som deltog i seminariet Kulturarv och spelteknologi den 1-2 oktober 2014 på Högskolan i Skövde. Det var tredje året i rad som det hölls ett seminarium för spelutvecklare och kulturarvsaktörer.

        I en tid när vårt kulturarv allt mer gestaltas virtuellt i olika digitala medier blir det av allt större betydelse att det finns en mötesplats där man kan finna information och byta kunskaper som gör att inte var och en på sitt håll måste återuppfinna hjulet. De årligen återkommande seminariedagarna är en plattform för studenter, kulturarvsaktörer, spelutvecklare och forskare inom ämnet.

        De nya medierna öppnar upp nya kommunikationsvägar för besöksmålsutveckling. Många muséer och besöksmål använder sig idag av spelteknologi, eller "gamification", för att kommunicera och möjliggöra en mer interaktiv och lärorik upplevelse för besökaren. Seminariedagarna vid Högskolan i Skövde bjöd på ett antal exempel som visade hur kommunikationen kring kulturarv kan stärkas med hjälp av spelteknologi.

        Under de två seminariedagarna presenteras en rad olika kulturarvsprojekt inom besöksmålsutveckling. Patrik Zimonyi presenterade projekttankar kring maritim kulturarvsutveckling och hantverksutbildning vid Forsviks varv. Jonathan Sterner från spelföretaget Mobile Storytelling presenterade flera projekt man gjort mot bland annat Västsvenska turistrådet och Statens fastighetsverk. Lissa Holloway-Attaway berättade om projekt hon deltagit i vid Blekinge Tekniska Högskola gentemot Marinmuseet i Karlskrona.

        Från Högskolan i Skövde presenterades exempelvis ett projekt som rör Södra Råda gamla kyrka, appen Elins mysterium och Tiden-utställningen på Regionmuséet i Kristianstad (som startar 25 oktober). Andra programpunkter handlade om lärospel, forskning om förebyggande av sexuell grooming genom dataspel och hur spelteknologi kan användas som ett demokratiskt verktyg genom att virtuellt gestalta planerade förändringar av offentlig miljö.

        Ett av målen med det årligen återkommande seminariet är att hitta nya frön till samverkansprojekt som lyfter kulturarvet och utvecklar Sveriges besöksmål. Flera av de presentationer som gjordes under seminariet 1 – 2 oktober var också av projekt som startats efter idédiskussioner vid de föregående årens tillfällen.

      • Kulturarvsseminarium 2013

        Den 3 oktober arrangerade Högskolan i Skövde för andra året ett seminarium kring kulturarv och spelteknologi. I seminariet deltog studenter, kulturarvsaktörer, spelutvecklare och forskare som på olika sätt är intresserade av eller sysslar med ämnet.

        Kulturarv och spelteknologi är ett område som växer och breder ut sig i olika riktningar. Kulturarvet gestaltas numera i allt högre grad virtuellt via digital bild och ljud. Detta medför att nya kommunikationsvägar används för att förmedla berättelserna, de som egentligen bär fram kunskapen om kulturarvet.

        I år belyste vi särskilt att kulturarvsförmedling via "gamifiering" är projekt med behov av projektkoordinering samt expertkompetens inom flera fält. I en paneldiskussion tog vi upp frågor som: Vilket innehåll för de nya berättelserna fram? Vem berättar vad? Hur utvärderar man resultaten?

        Arrangörer: Lars Vipsjö, Stefan Ekman och Maria Guadalupe Alvarez Diaz från forskargruppen Media, Technology and Culture. Moderator var Flemming Mouritzen.

      • Kulturarvsseminarium 2012

        Den 7 november hölls höstens seminarium kring Kulturförmedling och mediering på Högskolan i Skövde. Sammankomsten kring nya medier, berättande och kultur gästades av representanter för kulturförmedlande institutioner och andra intresserade organisationer.  

        Arrangörer: Lars Vipsjö, Stefan Ekman och Maria Guadalupe Alvarez Diaz från forskargruppen Teknologi och miljöer i nya medier.

        Syften med seminariet
        • Vi vill ta del av kulturförmedlande organisationers egna visioner och/eller frågor kring medieanvändande och berättande. 
        • Vi tror att det här finns underlag för studentprojekt och examensarbeten och vill därför skapa en kontaktyta mellan kulturförmedlare och intresserade studenter. 
        • Vi menar att det inom de digitala medierna finns tekniker som ger nya möjligheter till transmediering av kulturarv, exempelvis gestaltning av känsliga föremål och miljöer.
        • Vi hävdar att digital 2D- och 3D-grafik, animering, ljud, musik och interaktiv teknik inom spelutveckling erbjuder experimentella förmedlingsmetoder av kulturarv för en ny och bredare publik.
      Publicerad: 2020-02-02
      Senast ändrad: 2020-02-02
      Sidansvarig: webmaster@his.se