Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      KLUB – Pappersmaskinen

      Forskningsgrupp Media, Technology and Culture
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      KLUB – Pappersmaskinen

      Forskningsgrupp Media, Technology and Culture
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Pappersmaskinen på Vadsbo museum

      Projekttid

      Januari 2019 – December 2020

      Spelapplikationen Pappersmaskinen är en KLUB-demonstrator och ett co-designprojekt av spelutvecklarna Kristofer och Camilla Vaske, KASTiS projektledare och Linda Svensson på Vadsbo museum. I spelet levandegörs den gamla pappersmaskinen från Katrinefors pappersbruk som i dag finns på museet.

      Pappersmaskinen har ett tematiskt upplägg där spelaren tar sig igenom olika minispel. Kira och Luppe har fått en tidskompass av trollforskaren Lovis. Med den kan de resa i tiden för att exempelvis undersöka hur tillverkning av något som intresserar dem gick till förr. Idén med en tidskompass är att den ska kunna användas i fler liknande industrihistoriska spel om så önskas.

      Förståelse för arbetsförhållanden

      Spelprojektet är möjliggjort genom bidrag av Grevilli fond och tänks genom applikationens minispel ge en förståelse för arbetsförhållandena vid Katrinefors pappersbruk för lite mer än hundra år sedan.

      Förlaga i spel om glasbruk

      Som inspiration och förlaga användes spelapplikationen Ebba och Ture, som under 2017 utvecklades för Glasets hus i Limmared och Målerås glasbruk i Kalmarregionen.

      Ebba och Ture har ett liknande industrihistoriskt tema där spelarna hjälper de båda barnarbetarna Ebba och Ture med att tillverka en ny vas, eftersom brukspatronens elaka katt har haft sönder den gamla. Genom flera minispel har spelare när de spelat färdigt fått en inblick i hur glas tillverkades förr i tiden.

      Läs mer om spelutvecklingen av Pappersmaskinen i Kristofer och Camilla Vaskes projektrapport (PDF).

      Ett skissat flödesschema som visar en bild av vad spelaren får göra i de olika minispelen.

      Projektledare

      Lektor i medier, estetik och berättande

      Medverkande forskare

      Linda Svensson
      Vadsbo museum
      Camilla Vaske
      Spelutvecklare
      Kristofer Vaske
      Spelutvecklare
      Publicerad: 2021-02-03
      Senast ändrad: 2021-03-18
      Sidansvarig: webmaster@his.se