Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Level up

      Forskningsgrupp GAME Research Group
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Level up

      Projekttid

      Augusti 2015 – Februari 2020

      Finansiering och samverkan

      Ann-Marie och Gustaf Anders stiftelse för mediaforskning, Gothia Innovation AB, Skaraborgs Allehanda.

      Visionen för projektet Level up är att utveckla teknik för gamifiering och spelifiering av digitala nyhetsmedier samt att studera vilka effekter införandet av spelkomponenter får på konsumtionsmönster och engagemang.

      Projektet finansieras med 12 miljoner kronor och är ett av de största projekt som Ann-Marie och Gustaf Anders stiftelse för mediaforskning finansierat. Detta är unikt för oss och ett utslag av att vi arbetar målfokuserat och uthålligt med att bygga upp ekosystemet Sweden Game Arena.

      Projektidé

      Inom såväl dataspelsforskningen som inom utvecklingsprojekt med branschöverskridande samarbeten som involverar datorspelsutvecklare, har en trend kallad gamification eller spelifiering (att utnyttja spelkomponenter för att skapa belöningssystem som ökar engagemang och intresse) fått stor uppmärksamhet de senaste åren. I många branscher ser man gamification/spelifiering som en möjlig lösning på problem/behov relaterade till kundrekrytering och kundtrogenhet.

      Projektets målgrupp, unga medborgare (16-39 år), konsumerar i allt högre grad allt mindre nyheter via traditionella medier men desto mer via sociala medier samt spelar generellt sett datorspel i stor utsträckning.

      Öka det lokala engagemanget

      • konsumera mer nyheter via fri och oberoende nyhetsmedia och därigenom få mer information om vad som händer i närområdet
      • sprida nyheter och lärande i sina egna sociala nätverk och digitala kanaler och därmed bidra till ökad konsumtion av nyheter
      • öka engagemanget för dem att själva delta i samhällsdebatten och bidra med nyhetstips, bilder, kommentarer samt både initiera och delta i debatter som stärker det lokala engagemanget och i förlängningen det demokratiska samtalet.

      Projektet innebär därmed möjlighet att öka det lokala engagemanget i samhället och inverkar därför positivt på hela den lokala demokratiska processen även på mycket små orter.

      Genom att sammanföra nyhetsmedia och datorspel ska projektet utveckla en testplattform där det ska vara möjligt att experimentera med olika lösningar att koppla datorspel med nyhetsmedias digitala distributionsplattformar. Dessutom ska gruppen utforska och studera en rad frågeställningar om och i sådana fall hur belöningssystem kan öka/förändra konsumtionsmönster för nyhetsmedia.

      Projektledare

      Projekt- och Aktivitetskoordinator

      Elinor Aronsson

      Science Park Skövde

      Projektkoordinator

      Laura Bularca

      Science Park Skövde

      Affärsutvecklare

      Per Holmén Dahlin

      Science Park Skövde

      Medverkande forskare

      Publicerad: 2020-01-10
      Senast ändrad: 2020-01-10
      Sidansvarig: webmaster@his.se