Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Are you game?

      Are you game?

      Projekt Studio Ludum pågick mellan augusti 2018 - april 2021. Studio Ludum vände sig till de unga som var mellan 15 – 24 år och bodde i Götene, Hjo, Skövde eller Töreboda kommun. Projektet sökte de som hade det jobbigt i skolan eller svårt att hitta ett jobb.

      Studio Ludum - för unga som gillar spel- och spelkultur

      Vi på Studio Ludum utgick från deltagarnas intresse för spel och spelkultur för att se hur det kunde användas i andra sammanhang utanför spelvärlden. Vi hjälpte dem att lyfta fram saker som de är bra på och som de tyckte om för att hjälpa dem att nå sina mål, vare sig det innebar att gå färdigt skolan eller hitta ett jobb som passade dem.

      Studio Ludum var ett projekt som ville testa nya sätt att stötta unga personer med ett spel- och spelkulturintresse. Vi motiverade deltagarna att gå färdigt i skolan eller hjälpa dem att fundera ut vilket jobb som skulle kunna passa dem. Vi utgick från deras intresse och tog tillsammans med dem fram en plan utifrån deras situation och förutsättningar.

      Vi arbetade i deltagarnas kommuner

      Projektet hade lokaler i Götene, Hjo, Skövde och Töreboda kommun. Här mötte deltagarna oss som jobbade i projektet och andra deltagare som delade deras intresse.

      Hos oss kunde deltagarna fördjupa sig isitt intresse och kanske prova på något de länge varit intresserade av. Vi hjälpte dem att själva se vilka skills de fått från sitt spel- och spelkulturintresse och hur de kan vara användbara i andra sammanhang.

      Vi genomförde olika typer av aktiviteter inom områden som: programmering, digitalt måleri, karaktärsskapande, ljudläggning, brädspel, kortspel, rollspel och mycket annat inom spelkulturen. Men, deltagarna hade också möjlighet att påverka vilka aktiviteter som genomfördes.

      Vi fanns också i en digital app

      Ludum-appen var projektets digitala värld som vi själva utvecklade. Vi började att utveckla appen i slutet av 2018 och höll på under hela projekttiden. Alla projektets deltagare hade möjlighet att komma med idéer och synpunkter till utvecklingsteamet, samt få en inblick i hur man utvecklar och designar digitala applikationer.

      Vilka mötte deltagarna?

      Vår projektgrupp bestod av tjejer och killar där flera hade en bakgrund inom spelutveckling. Vi älskade (och gör fortfarande!) att prata om spel och spelkultur i alla dess former! Vi hade två olika roller i projektet: Game Masters och Game Leaders.

      Game Master var den första person deltagarna mötte när de tog kontakt med Studio Ludum och hen stöttade dem i att ta fram en individuell plan och diskutera vad de ville få med sig från sin tid i projektet. Deltagarna hade sedan en regelbunden kontakt med sin Game Master för att få hjälp att identifiera vilka kunskaper och erfarenheter som de fått från ditt spelintresse, och hur de kan nyttjas i andra sammanhang.

      Game Leaders var den andra projektrollen som deltagarna träffade. De träffades ute i kommunerna och digitalt via Ludum-appen och genomförde tillsammans olika aktiviteter.

      Publicerad: 2020-01-23
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se