Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Frågor till projekledaren

      Frågor till projekledaren

      Fem snabba frågor till Projekt Studio Ludums projektledare Katrin Dannberg

      Fråga: Statistik visar att det är lika vanligt att tjejer och killar spelar spel och gillar spelkultur. Men fördomen i samhället är ju fortfarande att det nästan bara är unga killar som håller på med spel. Har projektet funderat något kring tjejers och killars möjlighet att ta plats och få gehör för sitt intresse?

      Svar: Ja, absolut. Det är superviktigt för oss att arbeta med aspekter som jämställdhet, likabehandling och tillgänglighet. Vi började faktiskt med oss själva innan vi tänkte in dessa aspekter i vårt arbetssätt. Projektteamet består nämligen av en härlig blandning av personer som är goda förebilder i relation till aspekter som kön, etnicitet, sexualitet och ålder. Vi vill visa att det inte finns något rätt sätt att vara, utan att alla är olika och det är OK. 

      Vi jobbar också aktivt med att skapa ett klimat som är inkluderande – en Studio Ludum-anda, helt enkelt.

      Men, tillbaka till fördomen som bidrar till att tjejerna många gånger blir förbisedda. Vi arbetar hela tiden med att belysa för yrkesverksamma som jobbar med ungdomar att en måste ställa samma frågor kring exempelvis intressen till tjejer och killar. En måste ha på sig både genus-glasögon och genus-öron för att fånga upp signaler hos ungdomarna. Detta är superviktigt eftersom det fortfarande finns ett visst tabu kring tjejer och spel. Vissa tjejer känner nämligen av att omgivningen inte tycker att det är OK att de spelar spel och så får det inte vara. 

      Fråga: Har ni behövt anpassa Studio Ludums verksamhet och olika aktiviteter till tjejer och killar?

      Svar: Nej, faktiskt inte. Vi är sjukt stolta över att ha kunnat bygga upp en miljö där alla kan känna sig välkomna och accepterade. Men, vi har inte heller slappnat av bara för att det har gått bra. Det här är något som en måste fortsätta att jobba med varje dag.

      Nu har vi pratat mycket om tjejer och killar, men jag vill också tillägga att hos Studio Ludum försöker vi inte kategorisera människor efter kön. En får identifiera sig som en själv vill. Vi möter människor helt enkelt.

      Fråga: Ni skriver ofta att ni vill nyttja den positiva drivkraft som finns i spelintresset. Har ni kunnat göra det i praktiken?

      Svar: Ja, absolut. Det är magiskt att kunna se hur ett gemensamt spelintresse och en respektfull relation kan stötta deltagarna att ta sig över tidigare oövervinnerliga hinder. Detta genom att tillsammans bygga broar med byggstenar som motivation, gemenskap och framtidstro.

      Hela projektteamet gläds oerhört mycket över de många positiva förflyttningar som deltagarna har gjort. Vi får inte glömma att de flesta av ungdomarna har mycket tungt bagage som de bär på. I filmen "En film om Projekt Studio Ludum" (publiceras på webbsidan 2021-02-08) tas det upp exempel på mätbara resultat som vi kunde se under november 2020. Studio Ludums slutliga resultat kommer att skrivas in i projektets slutrapport som kommer att publiceras på webbsidan: www.his.se/studio-ludum, under april/maj 2020.

       

       

      Fråga: Mitt i projektet kom Corona-pandemin och lamslog samhället. Hur har pandemin påverkat projektet?

      Svar: Corona-pandemin har tyvärr påverkat Studio Ludum negativt på flera sätt. Projektet har påverkats ekonomiskt och behöver därför avslutas tre månader tidigare. Vi har haft svårt att ta in nya deltagare under delar av våren och hösten 2020. Flera av våra aktiva deltagare har mått dåligt av pandemin och den allmänna oro som finns i samhället och vissa har tyvärr blivit sjuka av oron. 

      Därtill har projektet egentligen tappat möjligheten att bedriva 50 % av verksamheten. Ludums upplägg går ju ut på att erbjuda både en digital mötesplats och en fysisk mötesplats som sedan tillsammans skapar en helhet. Den fysiska mötesplatsen är jätteviktig för deltagarnas utveckling och nu har vi behövt hålla kommunlokalerna stängda under större delen av tiden från mars 2020 och bara bedrivit en digital verksamhet. Detta påverkar verksamheten och deltagarnas möjlighet till utveckling i allra högsta grad. 

      Fråga: Vad kommer att hända med Studio Ludums metoder och det arbetssätt som ni har utvecklat efter projektets slut?

      Svar: I nuläget så vet jag att en av våra samverkanskommuner: Skövde kommun, kommer att fortsätta att bedriva en Studio Ludum-verksamhet i kommunal regi.

      Sedan har också några kollegor från projektteamet valt att starta ett socialt företag som kommer att fortsätta att vidareutveckla Studio Ludums metoder och arbeta med att sälja tjänster till exempelvis Skaraborgs kommuner. Du kan läsa om det nystartade företaget om du klickar här.

      Jag ser verkligen fram emot att få följa hur Studio Ludum-konceptet vidareutvecklas och lever vidare i andra konstellationer. Vi från Högskolan hoppas också kunna följa verksamheterna som en del av vår forskning inom spelområdet.

       

      Publicerad: 2021-02-03
      Senast ändrad: 2021-02-03
      Sidansvarig: webmaster@his.se