Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Projektets fysiska och digitala mötesplatser

      Projektets fysiska och digitala mötesplatser

      Studio Ludum träffar deltagarna både fysiskt och digitalt. De flesta av deltagarna är bekväma i en digital miljö, men ibland behöver de kanske bli mer bekväma i den fysiska miljön också. När vi träffas, fysiskt eller digitalt, så håller vi på med olika aktiviteter som utgår ifrån intressen och sådant som deltagarna vill lära sig mer om. Det handlar om att göra sådant som är kul för att bygga upp sig själv som individ, utan att en direkt tänker på det. Då blir det lättare att sätta upp mål för sig själv och börja planera sin egen framtid. Det kan handla om att lära sig skriva en novell, programmera egna spel, e-sportträna eller att måla digitalt, analysera könsstereotypa roller i spel och så mycket mer!

      Fysiska mötesplatser i samverkanskommunerna

      Ute i projektets fyra samverkanskommuner har vi fått hjälp att utforma familjära mötesplatser, där vi bedriver spel- och spelkulturinriktade aktiviteter och övar social samvaro. Lokalerna har inretts så att det ska kännas lite som att komma hem till en kompis för att hänga.

      Här nedan visas bilder från mötesplatserna för att ge en inblick i vår vardag.

      • Skövde (grupp Aduro och grupp Umbra)

        I lokalen på Gesällgatan, som Studio Ludum delat med arbetsmarknadsenheten, har vi spelat dataspel, rollspel och brädspel tillsammans. Här finns det gott om utrymme för skapande aktiviteter som exempelvis gitarrspel i grupp och vid soffgrupperna har det spelats en och annan tv-spelsturnering. I lokalen finns också bra med plats för att varva ner i vilorummet.

      • Götene

        På fritidsgården Går´n, som projektet delat med kommunens fritidsgårdsverksamhet, har det funnits möjlighet att hitta på lite allt möjligt. På plats i lokalen finns det ett biljard- och pingisbord, ett datorrum, och två TV-rum. Det finns också möjlighet till kreativt skapande, soffhäng och dessutom gott om utrymme för att genomföra kortspelsturneringar.

      • Hjo

        I lokalen på Vallgatan, som projektet delat med verksamheten Promise Hjo, finns ett datorrum för digitalt spelande och skapande. Det finns även gott om utrymme för att spela brädspel, pyssla, skapa och spela tv-spel. Runt det stora gemensamma matbordet har vi också ägnat många timmar åt rollspel och att diskutera och analysera spel och spelkaraktärer

      • Töreboda

        I lokalen på Östra torggatan, som projektet delat med fältarnas verksamhet, finns instrument och mikrofoner för de som vill öva eller lära sig spela något nytt. Här finns det också gott om rum för analogt och digitalt skapande och för olika former av spelande. Vid soffgruppen har det genomförts en hel del e-sportsträning och en och annan tv-spelsturnering.

      Ludum-appen – Studio Ludums digitala mötesplats

      Studio Ludums digitala mötesplats har främst bestått av en mobilapp, Ludum-appen, som utvecklats av projektteamet. Under år 2020 kompletterades dock mötesplatsen med en Discord-server då projektet behövde gå över till en enbart digital verksamhet på grund av Corona-pandemin. 

      Under Studio Ludums projektperiod har vi utvecklat två versioner av appen. Den första versionen skapades utifrån vad projektteamet och fokusgrupper från projektets förstudie rekommenderade att den skulle innehålla. Utformning och innehåll hos version två bygger till största delen på återkoppling och åsikter från Studio Ludums deltagare. 

      Här nedan visas ett axplock av innehållet från appens senaste version.

      • Bilden till vänster visar delar av appens innehåll/menysystem. Under menyn: Vi är Ludum, finns en listning av projektteamets och deltagarnas profiler. Till höger syns ett exempel på en profil. Här finns möjlighet att chatta med personen och se vilka medaljer personen samlat på sig. En kan också lära känna personen genom att se hur hen har svarat på frågor som rör spel- och populärkultur.

      • Deltagare och personal redigerar själva sin egen profil. Bilderna visar exempel på hur fysiska attribut kan väljas till profilbilden. Attributen kan väljas och kombineras helt fritt. Till profilen hör också ett antal frågor som rör spel och populärkultur samt en visuell spelarprofil.

      • Under menyn: Välmående, kan en exempelvis genomföra en avslappningsövning i form av en andningsövning. Här finns också avslappningsljud och texter om hur träning kan påverka oss positivt och hur en kan ta tag i saker och komma till handling.

      • I Ludum-appen finns nu 12 minispel. Spelen har utvecklats av projektteamet med stöd från deltagare. Deltagare har bidragit med design- och utvecklingsförslag samt grafiskt material. Personal och deltagare utmanar varandra att komma högt upp i spelens rankinglistor. Deltagarna börjar dock blir för dominanta på listorna, så snart behöver personalen utveckla nya och ännu svårare spel. :)

      • Under menyn: Valvet, finns bland annat tips, krönikor och tutorials (lathundar) som rör olika intressen inom spel- och spelkulturområdet. Materialet, som är i form av texter och illustrationer, ljudfiler och filmer är skapat av projektteamet.

      Publicerad: 2021-02-03
      Senast ändrad: 2021-02-03
      Sidansvarig: webmaster@his.se