Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      ADOPTIVE

      Forskningsgrupp User Centred Product Design
      Forskningsmiljö Virtual Engineering

      ADOPTIVE

      Forskningsgrupp User Centred Product Design
      Forskningsmiljö Virtual Engineering

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Automated Design & Optimisation of Vehicle Ergonomics

      Projekttid

      Maj 2020 – April 2023

      Partners

      Volvo Cars Volvo Technology AB Scania CV AB China Euro Vehicle Technology AB (CEVT)

      Finansiering

      Knowledge Foundation

      Syftet med projektet Automated Design and Optimisation of Vehicle Ergonomics (ADOPTIVE) är att studera användarens fysiska interaktion med fordonet och att utveckla metoder för avancerade fordonsergonomiska analyser som utförs i simuleringsverktyg.

      ADOPTIVE-projektet kommer att fokusera på bedömning och optimering av fordonets invändiga geometri och olika designlösningarnas anpassningsnivåer gällande användarna. Detta ska ske genom att möjliggöra snabba, objektiva och automatiserade simuleringar av virtuella provkörningsrutiner, som utförs av en familj av provdockor, samt genom påföljande ergonomiska utvärderingar.

      Vad är det industriella behovet?

      Forskningsprojekt har initierats och utformats i nära samarbete med fordonsergonomiska produktutvecklare inom industrin. Industrin behöver effektivare metoder och verktyg för att garantera en riktig ergonomi vid utformningen av framtidens fordon vilket gynnar produktkvalitetsaspekter såsom hänsyn till mångfald, användarupplevelse och aktiv säkerhet.

      Projektet ur ett akademiskt perspektiv

      Från akademisk synvinkel bidrar projektet till kunskapsutvecklingen inom effektivt beslutsstöd inom virtuell teknik för ergonomisk design, bland annat genom att tillräcklig hänsyn tas till mångfald bland användarna under designprocesserna.

      Forskningsrönen kommer att implementeras och testas i ett verktyg för digital human modellering (DHM), exempelvis det svenska DHM-verktyget IPS IMMA (Intelligently Moving Manikins).

      Konsortiet

      Konsortiet bakom ADOPTIVE är baserat på konsortierna för tidigare framgångsrika forskningsprojekt. De tidigare projekteten lade grunden för fordonsergonomiska simuleringar, och denna grund har gjort det möjligt för ADOPTIVE att ta sig an nya forskningsutmaningar för att få ett ännu större vetenskapligt och industriellt genomslag. Fraunhofer-Chalmers Research Centre for Industrial Mathematics (FCC) kommer att vara en samarbetspartner i forskningen på konsultbasis.

      ADOPTIVE är en del av SAFER

      SAFER är navet för trafiksäkerhetsforskning inom Sverige. SAFER består av 30 samarbetspartners som företräder intressenter inom bilindustrin, akademin och myndigheter.

      Projektledare

      Bitr. lektor integr.produtv.

      Partners och finansiering

      KK-Stiftelsen
      Volvo Car Engine
      SCANIA
      CEVT (China Euro Vehicle Technology AB)
      Volvo Technology AB
      Publicerad: 2020-01-29
      Senast ändrad: 2020-01-29
      Sidansvarig: webmaster@his.se