Per Backlund
Institutionen för informationsteknologi
Årets Sweden Game Conference kommer att hållas digitalt. Konferensen delas också upp i två delar. Under konferensens första dag, 21 oktober, ligger fokus på företagande, startups och indieutvecklare. 22-23 oktober ligger fokus istället på spelutvecklingsstudenter.
Sweden Game Conference inleds med fokus på företag – startups och indieutvecklare. Förutom föreläsningar och business-paneler erbjuder Sweden Game Arena evenemanget Pitch Your Game, där utvalda inkubatorföretag pitchar sina spel till en panel. Samtidigt kan företagen parallellt delta i digital matchmaking i plattformen MeetToMatch och träffa investerare och förläggare.
Den 22–23 oktober bjuds dataspelsutvecklingsstudenter på Högskolan i Skövde in till ASSAR Industrial Innovation Arena. Där kommer de, helt kostnadsfritt, kunna ta del ta del av intressanta föredrag och paneler, kopplade till de programinriktningar studenterna läser på Högskolan i Skövde. Bekräftade talare är bland andra Bruce Wilkie från Blizzard, Anna Richter från Coffee Stain Studios, Patrik Rosander från Fatshark, Karl Flodin från Landfall Games och Jacob Jeannot-Schroeder från Dice, EA.
Innehållet går även att ta del av online på swedengameconference.se för den som inte vill, eller har möjlighet, att delta på plats.
Under hela konferensen kommer det att hållas ett digitalt expo där spelstudior kan presentera sina projekt för internationella investerare, förläggare och media inom branschen. Här finns även möjlighet för studenter att visa upp sina spelprojekt.
Är du student? Se hela programmet och registrera dig för att delta på ASSAR via eventbrite.co.uk
Mer information om konferensen finns på swedengameconference.se