Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Det svenska spelundret eller det svenska spelproblemet?

      Datum 2 mars
      Tid 10:00 - 16:00
      Plats Digitalt, eller Visual Arena, Lindholmen Science Park i Göteborg

      Det svenska spelundret lyfts fram som en stor exportframgång för Sverige, samtidigt som spelandet i sig lyfts som något problematiskt. Det gjorde att Science Park Skövde, Högskolan i Skövde och Balthazar Science Center ville belysa och problematisera dataspelens roll i samhället. Den 2 mars presenteras projektets resultat på en slutkonferens på Lindholmen Science Park i Göteborg och alla intresserade är välkomna. Det går också att delta digitalt.

      – Spelskapandet framställs som positivt och spelandet som skadligt, vilket leder till en onödig polarisering där andra centrala frågor för att säkra en sund och inkluderande spelkultur döljs under ytan, säger Jenny Brusk, projektledare och innovationsrådgivare på Science Park Skövde AB.

      Projektet Spel som problem eller möjlighet, som pågått under ett års tid, har skapat en gemensam mötesplats för öppna och problematiserande samtal om barns och ungas spelande, med målet att öka samverkan mellan parter som vanligtvis representerar motsatta sidor av spelkulturen.

      – I vårt arbete möter vi tusentals barn varje år och att se hur vi kan vara med och arbeta för att lyfta spel samt spelande på olika sätt har varit extremt lärorikt. Vi tittar redan på hur vi kan lyfta frågor eller insikter som kommit upp i det här projektet i vår upplevelsemiljö och i våra skolprogram, säger Magnus Elmshorn, VD på Balthazar Science Center.

      Genom en serie workshoppar med inbjudna experter har kunskapen blivit större kring de utmaningar och eventuella intressekonflikter som olika aktörer inom spelsektorn möter. Unicef, Sverok, Svenska kyrkan, Star Stable och Female Legends är några av de företag och organisationer som har bidragit med sina perspektiv i projektet.

      Stort behov av att prata om spel

      De positiva rapporteringarna kring spelindustrin brukar främst handla om jobb, tillväxt och kommersiella framgångar, medan skärmtid och miljön online lyfts fram som negativt. Jenny Brusk menar att det finns en konflikt här som de, genom projektet, ville utforska mer genom att diskutera dataspelens roll i samhället utifrån många olika perspektiv.

      – När vi nu summerar projektet är det tydligt att det finns ett stort behov av att prata om spel och spelkultur utifrån olika perspektiv och med experter inom olika områden. Engagemanget har varit väldigt högt och flera av deltagarna har varit på samtliga workshoppar. Vi hoppas förstås att samtalen fortsätter och att någon av projektidéerna som föddes i dessa samtal blir verklighet.

      Delta på plats eller digitalt

      Den 2 mars presenteras projektets resultat under en slutkonferens på Visual Arena, Lindholmen Science Park i Göteborg. Slutkonferensen kommer att vara ett hybridevent där du kan välja om du vill delta på plats eller vara med digitalt. Du som är intresserad är välkommen oavsett om du deltagit i projektet eller inte.

      Anmäl dig på https://www.eventbrite.co.uk/e/spel-som-problem-eller-mojlighet-slutkonferens-biljetter-541014678467

      Under slutkonferensen deltar experter från olika sektorer inom spel i panelsamtal för att diskutera de olika områden som projektet har berört.

      Kontakt

      Jenny Brusk, jenny.brusk@scienceparkskovde.se

      Publicerad: 2023-02-27
      Senast ändrad: 2023-02-27
      Sidansvarig: webmaster@his.se