Lars-Erik Berg

Lars-Erik Berg, född 1945
Professor i Socialpsykologi vid Högskolan i Skövde, 2004–2012.
Professor emeritus vid Högskolan i Skövde, 2012–
Forskning
Min forskning kretsar runt frågan om hur människans grundkaraktär och möjlighet som språklig varelse påverkar hennes kognitiva, sociala, identitetsmässiga och kulturella utveckling.
I forskningen analyseras dessa frågor oftast med hjälp av sekundärmaterial. Ibland har jag använt eget primärmaterial, som observationer rörande barns lek och språk, samt i min tidigare forskning intervjuer med förskolepersonal och fäder och deras barn. Jag intervjuade också studenter vid Högskolan i Skövde om datorspel och identitet.
Men mitt intresse har alltid haft en teoretisk sida. Jag har alltmer kommit till övertygelsen att elementär lek och språk i början av livet, och i relation till andra människor, har ett avgörande inflytande över individens utveckling. Mitt intresse för lekens teori och praktik har också lockat mig att bli styrelseledamot i Lekfrämjandet, som är den svenska avdelningen av International Play Association (IPA). Mina senare texter rör alltmer relationen mellan neurovetenskap (där jag är amatör) och socialpsykologi (där jag är professionell).
Jag arbetar för närvarande på en text som med hänvisning till Richard Dawkins bok "Den själviska genen" har fått arbetsnamnet "Den sociala genen".
2023
Psykoterapi
2023. Artikel.
2022
Psykoterapi
2022. Artikel.
2021
Psykoterapi
2021. Artikel, recension.
Psykoterapi
2021. Artikel.
Lek & skapa & läs: av hjärtans lust
2021. Kapitel i bok.
Ögonblick: En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten
2021. Kapitel i bok.
Psykoterapi
2021. Artikel, recension.
2020
Psykoterapi
2020. Artikel.
2020. Bok.
Sociologisk forskning
2020. Artikel, recension.
https://doi.org/10.37062/sf.57.22327