Magnus Roos
Beskrivning av forskning
John Magnus Roos forskning inbegriper studier av personlig assistans till människor med funktionsnedsättning, individuella skillnader i konsumentbeteende samt metodutveckling av nya instrument för att mäta personlighet och identitet i relation till välbefinnande och beteendeförändring.
Roos har erhållit flera större forskningsanslag från nationella finansiärer, exempelvis från Vårdalinstitutet för doktorandstudier som bedrevs vid Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet och från Riksbankens Jubileumsfond för tre års forskning vid den anrika design- och innovationsbyrån Veryday (McKinsey) i Stockholm. John Magnus Roos har också varit gästforskare vid designfakulteten vid TU Delft i Nederländerna.
Sedan 2010 har han varit redaktör för Konsumtionsrapporten som ges ut av Centrum för Konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
Forskning
2023
Managerial Finance
2023. Artikel.
https://doi.org/10.1108/MF-10-2021-0487
2022
Journal of Sustainable Finance & Investment
2022. Artikel.
https://doi.org/10.1080/20430795.2022.2077291
Cogent Psychology
2022. Artikel.
https://doi.org/10.1080/23311908.2021.2024640
Applied Sciences
2022. Artikel.
https://doi.org/10.3390/app12031467
2021
Proceedings of Fifth International Congress on Information and Communication Technology: ICICT 2020, London, Volume 1
2021. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-981-15-5856-6_61
Current Psychology
2021. Artikel.
https://doi.org/10.1007/s12144-018-0033-2
2020
2020. Redaktörskap (samlingsverk).
Behavioral Sciences
2020. Artikel.
https://doi.org/10.3390/bs10060093
2019
2019. Redaktörskap (samlingsverk).
Digital Transformation and Global Society: 4th International Conference, DTGS 2019, St. Petersburg, Russia, June 19–21, 2019, Revised Selected Papers
2019. Kapitel i bok. https://doi.org/10.1007/978-3-030-37858-5_21