Ninitha Maivorsdotter
Ninitha Maivorsdotter är filosofie doktor i idrott med inriktning mot didaktik (Örebro universitet, 2012). Efter examen har Ninitha arbetat som lektor i idrott (Örebro universitet), och lektor i pedagogik och lektor i folkhälsovetenskap (Högskolan i Skövde). Med start 2013 har Ninitha ingått i ett treårigt forskningsprojekt som finansierats av Vetenskapsrådet med titeln ”TV-spel som hälsofostran”. I projektet undersöktes vad ungdomar lär sig i ämnet hälsa när de spelar så kallade exergames (exempelvis Wii Sport eller Wii Fit) i skolan.
Ninitha undervisar och forskar inom ämnen som knyter an till hälsopedagogik, kroppspedagogik, digital teknik och kvalitativ metod. Ett genomgående intresse är frågor om kropp och hälsa ur ett samhällsperspektiv. Ninitha har varit handledare till fem doktorander och mer än tjugo examensarbeten för magister- och kandidatexamen. I början av 2016 tillträdde Ninitha en tjänst som biträdande lektor i folkhälsovetenskap vid Högskolan i Skövde. Förutom undervisning har tjänsten ett fokus på forskning med inriktning mot IT och hälsa.
Forskning
2022
Denna sköna nya värld: Arbetsliv och arbetsmarknad i digitaliseringens tid
2022. Kapitel i bok.
Deweyan transactionalism in education: Beyond self-action and inter-action
2022. Kapitel i bok.
2021
Proceedings of the DRS LEARN X DESIGN 2021: 6th International Conference for Design Education Researchers Engaging with Challenges in Design Education: Volume 1
2021. Konferensbidrag.
https://doi.org/10.21606/drs_lxd2021.01.243
Frontiers in Sports and Active Living
2021. Artikel.
https://doi.org/10.3389/fspor.2021.768295
Learning Movements: New Perspectives of Movement Education
2021. Kapitel i bok. https://doi.org/10.4324/9781003142775-13
Physical Education and Sport Pedagogy
2021. Artikel.
https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1834525
2020
Qualitative Health Research
2020. Artikel.
https://doi.org/10.1177/1049732320907585
2019
Scandinavian Sport Studies Forum
2019. Artikel.
Sport, Education and Society
2019. Artikel. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1346600
European Physical Education Review
2019. Artikel. https://doi.org/10.1177/1356336X18810023