Muriel Beser Hugosson
Rektorsfunktionen
Digitalisering för hållbar utveckling är ett övergripande tema vid Högskolan i Skövde. Arbetet pågår med att utforska digitaliseringens möjligheter och risker i ett hållbart samhällsbygge. Arbetet fungerar som en bro mellan Högskolans olika delar och där varje del bidrar med sin expertkompetens.
Digitalisering är det som sker när aktiviteter och verksamheter utvecklas och förändras med hjälp av digital teknik. Numera är den digitala tekniken inte bara en möjliggörare utan också en drivkraft för att i grunden förändra hur vi upplever världen, gör saker, tar oss an uppgifter och hittar lösningar. Digitaliseringen innebär en transformering av samhällets viktigaste delar – tillväxt och hållbarhet, välfärd och jämlikhet, trygghet och demokrati.
FN:s Agenda 2030 är en naturlig utgångspunkt när vi talar om hållbar utveckling vid Högskolan i Skövde. Agendans 17 globala mål balanserar de tre dimensionerna av hållbar utveckling: den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga.
Digitalisering har stor betydelse när det gäller att bygga ett hållbart samhälle. Den kan till exempel:
På Högskolan i Skövde har vi traditionellt varit bra på att skapa samarbeten över ämnes- och organisationsgränser. Det nyttjar vi i vårt arbete med digitalisering för hållbar utveckling. Arbetet med Högskolan i Skövdes samlande tema startade 1 januari 2017, när Högskolans senaste utvecklingsplan började gälla, och pågår för fullt. Högskolan i Skövdes styrelse har stimulerat arbetet genom att instifta ett investeringsprogram där olika projekt som anknyter till temat kan ansöka om medel.
Vid Högskolan i Skövde finns även Nätverket för digital etik (NDE). Det är ett informellt nätverk för samarbete över institutionsgränserna inom ämnen som på något sätt berör digitalisering och etik.
Nedan har vi samlat länkar till nyheter om olika utbildnings-, forsknings- och samverkansaktiviteter där Högskolans forskare, lärare och studenter ger exempel på digitaliseringens roll för att bygga ett hållbart samhälle.