Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Från The Sims till Högskolan i Skövde

      Publicerad 4 april 2019

      Vigfus Omarsson är i grunden tech artist och programmerare. Han har jobbat på stora speltitlar som The Sims och Eve Online och har rört sig mellan stora och små företag i USA och Europa. Nu är han adjunkt inom informationsteknologi och lärare inom dataspelsutveckling vid Högskolan i Skövde. Men det karriärvalet var inte självklart.

      Vigfus Omarsson föddes på Island och flyttade under barndomen med sin familj till Sverige och Skövde. Han återvände senare till Island för att studera på konstskola. Efter ett år på konstskola bar det åter igen iväg till Skövde för att studera på Högskolans dåvarande medieprogram. Tillsammans med en studiekamrat planerade han att starta eget, men riktigt så blev det inte.

      Vägen till EA Games

      Tack vare en bekant från konstskolan fick Vigfus, under ett julbesök på Island, komma på studiebesök, och blev erbjuden ett jobb, på företaget Oz Interactive. Efter en tid återvände han till Sverige för att ta sin examen och begav sig sedan till soliga Kalifornien, där några av hans gamla arbetskamrater hade startat ett spelföretag. Efter att första spelet inte blev någon framgång började hela teamet att jobba för det stora spelföretaget EA Games i Silicon Valley.

      – Det var ett lysande exempel på att det är viktigt att känna rätt personer och ha tur. Vi hade ett bra rykte, folk som hade jobbat med oss ville jobba med oss igen. Vi kom in på EA lite som en paket-deal och gick med i ett team som skulle producera ett The Sims-spel till Playstation 2.

      The Sims är ett av världens mest sålda spel, någonsin. 2016 hade mer än 200 miljoner exemplar av spelet sålts i över 60 länder. När The Sims 3 skulle göras var Vigfus med i produktionsteamet tillsammans med ett stort antal personer som jobbat på tidigare The Sims-titlar. Vigfus uppgift var framför allt att utveckla momentet i spelet där spelaren skapar sin karaktär och dess utseende.

      Fån Island till Högskolan i Skövde

      Efter att ha jobbat på EA Games i fyra år fick han kontakt med det isländska företaget CCP Games. En av grundarna var en gammal kollega från Oz Interactive, och han bjöd in Vigfus att jobba med dem. På CCP hamnade han snart i produktionen av spelet Eve Online – ett prisbelönt MMORPG-spel som när det var som störst hade en halv miljon prenumeranter. Under tiden träffade han också sin fru, och snart gick flyttlasset åter till Sverige, och Skövde.

      Under tiden fortsatte Vigfus att jobba på distans för CCP och för ett företag som gjorde mobilspel. Marknaden för mobilspel var dock tuff och Vigfus vände blicken mot Högskolan i Skövde och Sweden Game Arena. Han lärde känna folk i företagsparken och jobbade deltid på ett av spelföretagen när han fick ett samtal från Högskolan som erbjöd honom en tjänst som lärare inom dataspelsutveckling.

      Nu trivs han bra och upplever att jobbet är väldigt varierat.

      – Det roligaste är Spelprojekt I och II, där studenterna släpps loss för att på egen hand producera spel i grupper. Det är roligt att se vad studenterna hittar på.

      Spelbranschen har han dock inte lämnat helt bakom sig. För att kunna hjälpa studenterna är det viktigt att hålla sig uppdaterad om tekniken och branschen.

      – För att bibehålla min kunskap gör jag småprojekt på hemmaplan, men kan komma att göra det lite mer när barnen blir lite större. Det finns vissa aspekter av spel jag inte gjort tidigare, men gärna skulle testa på. Spel med köp inuti appen till exempel, det har jag inte gjort från grunden någon gång och vill gärna kunna svara ordentligt om studenterna frågar om det

      En viktig sak för den som vill slå sig in, och hålla sig kvar i spelbranschen, är att knyta kontakter, menar Vigfus.

      – Hela min resa är tack vare folk jag träffade tidigt och som sedan varit avgörande för min karriär. Spelbranschen är rätt hård och inte alltid rättvis, men för den som accepterar dess villkor och har de rätta kunskaperna kan den vara en fantastiskt rolig arbetsplats.

      Publicerad: 2019-04-04
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se