Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Skapar spelvärld för att motivera unga

      Publicerad 28 augusti 2019

      Sedan förra året bedrivs det EU-finansierade forskningsprojektet Studio Ludum vid Högskolan i Skövde. Projektet ska med dataspel som drivkraft stötta spelintresserade ungdomar som inte studerar eller funnit sin plats på arbetsmarknaden. Ett nytt sätt att motivera ungdomarna är via en mobilapp, som ska fungera som en brygga mellan den digitala miljö ungdomarna är bekväma med och den fysiska världen.

      Innovationsprojektet Studio Ludum bedrivs vid Högskolan i Skövde sedan förra året och samverkar med kommunerna Götene, Hjo, Skövde och Töreboda. Deltagarna är spel- och spelkulturintresserade ungdomar som varken arbetar eller studerar. Genom nya arbetssätt och med dataspel som drivkraft ska ungdomarna motiveras att göra klart sina studier, eller på andra sätt ta sig närmare arbetsmarknaden. Ett sätt att komma närmare det målet är Studio Ludums nyligen släppta mobilapp.

      Brygga mellan världar

      Inom projektet utvecklas nu en app, Ludum-appen. Den innehåller en fiktiv digital värld som heter Ludea, där deltagarna skapar sina egna avatarer – små avbilder av dem själva – som kan röra sig fritt. Spelarna får möjlighet att, genom bilder och information, uppleva olika platser som återfinns i Studio Ludums samverkanskommuner. Syftet med appen är att den ska fungera som en brygga mellan det digitala och det fysiska då spelaren digitalt kan bekanta sig med en viss plats, för att få en relation till den. Funktionen är ett sätt att bygga bort så många osäkra moment som möjligt för deltagarna, innan de besöker platsen.

      – Det är en ganska unik möjlighet för personer som känner sig trygga i digitala världar, att få en mjuk övergång till den fysiska världen via Ludea, berättar Sebastian Källström som är speldesigner och Game Leader i Studio Ludum.

      Tillsammans med deltagarna anordnar Studio Ludum spel- och spelkulturinriktade aktiviteter på de fysiska platserna i kommunerna, men aktiviteterna sker även digitalt i Ludea. Om steget att göra något på den fysiska platsen känns för stort, kan spelaren välja att vara med på aktiviteten genom sin digitala avatar. Framöver kommer deltagarnas avatarer att belönas när deltagaren medverkar i aktiviteter.

      – Vi vill skapa en glädje i att fortsätta göra saker. Ibland kan man känna att ”nej, jag orkar inte idag”, och det är okej. Då kan man vara med via appen, säger Victoria Teodorsson som jobbar som Game Master i projektet.

      Utvecklar appen tillsammans med deltagarna

      De flesta som jobbar med Studio Ludum har en bakgrund från spelutvecklingsutbildningarna på Högskolan i Skövde och projektet har all kompetens som behövs för att utveckla spel och appar. Ändå är det helt centralt för projektet att deltagarna inkluderas i arbetet med att utveckla appen och verksamheten i stort.

      – Vi vet ju inte bäst vad deltagarna vill att appen ska innehålla, det gör de själva. De får lämna förslag till att utveckla världen, så utför vi det sedan. Deltagarna har redan ett spelintresse, och att vi utvecklar en app tillsammans blir väldigt motiverande för dem, säger Sebastian Källström.

      Allas vägar genom projektet är lika mycket värda

      Både Sebastian och Victoria finns som avatarer i Ludea. Det innebär att alla deltagare har kontakt med dem båda, oavsett om de har träffats i den fysiska verkligheten, eller inte. Det är också Victoria som följer upp deltagarna och deras utvecklingsmöjligheter under projektet, för att sedan tillsammans med deltagaren avgöra när hen är redo att ”kliva ur” Studio Ludum.

      – Alla deltagares resor ser olika ut. Det är jätteroligt, för varje persons väg genom det här projektet blir så unik. Alla vägar är lika bra och är lika mycket värda, de är bara annorlunda, säger Victoria Teodorsson.

      Innovationsprojektet Studio Ludum pågår fram till 31 juli 2021.

      Publicerad: 2019-08-28
      Senast ändrad: 2020-01-22
      Sidansvarig: webmaster@his.se