För tionde året i rad arrangeras Sweden Game Conference i Skövde. Under flera dagar samlas både spelföretag, spelutvecklare, forskare och högskolestudenter på Arena Skövde för att diskutera årets tema ”Sustainability and games”. På lördagen öppnas dörrarna för allmänheten som då kan testa spel, träffa spelutvecklare och ta del av det som ställts ut under veckan.
Sweden Game Conference är en viktig sammankomst, dels för Högskolan, men också för Skövde som spelstad. Fokus ligger främst på indiespelutveckling och konferensen för samman yrkesverksamma spelutvecklare med studenter och forskning. Konceptet har varit mycket framgångsrikt och evenemanget är idag en av Sveriges största dataspelskonferenser.
– Det är ett fantastiskt tillfälle att visa upp vad som gör Skövde så framstående inom spelutveckling. Skövde har Sveriges största akademiska miljö inom dataspelsutveckling och det här ger oss en chans att visa upp Sweden Game Arena – det framgångsrika samarbetet mellan Högskolan, Science Park Skövde och Skövde kommun. Det är viktigt att Skövde tar plats och syns på spelkartan, säger Per Backlund, professor i informationsteknologi på Högskolan i Skövde.
Svenska och internationella talare
Festivalen inleds under onsdagen av bland annat Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman, Högskolan i Skövdes rektor Lars Niklasson och Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck.
Konferensen gästas i år av över 50 talare, både svenska och internationella och på årets mässgolv finns över 40 utställare på plats. De representerar allt från små och stora spelföretag till forskningsprojekt och studentproduktioner.
Hållbarhet och spel
Temat för årets konferens är "Sustainability and games". Det talas om vikten av hållbar utveckling, särskilt när det gäller teknik, men vad innebär det i spelsammanhang?
– Hållbarhet kan även innebära inkludering och jämlikhet, både när det gäller spelens innehåll och själva spelbranschen. Vi menar att spelindustrin måste vara hållbar, den kan inte fortsätta vara entusiasmdriven, säger Marcus Toftedahl, doktorand i informationsteknologi på Högskolan i Skövde.
Högskolan i Skövde arbetar hårt för att påverka framtidens spelutvecklare genom ett akademiskt tänkande. Studenterna ska resonera kring sina val och ställas inför problematisering. Arbetet har visat sig vara framgångsrikt. Exempelvis är alla fyra spel som är nominerade i kategorin "Best Diversity" i Swedish Game Awards, producerade av nuvarande Skövdestudenter.
Tre spel nominerade till SAGA-priset
I samband med Sweden Game Conference delar Skövde kommun, för sjunde året i rad, ut ett av Sveriges mest prestigefyllda priser för unga dataspelsutvecklare – Skövde Academic Game Award (SAGA). Priset delas ut till ett spel som är producerat av studenter vid Högskolan i Skövde. Nominerade spel är Miss Eyesore 1964, MOR samt Stellar Transports.
Sweden Game Festival – utställningen öppnas för allmänheten
Den 19 oktober öppnas dörrarna för allmänheten. De kan strosa runt i den 1500 kvadratmeter stora utställningen. Besökarna kan testa och tävla i olika spel från hela världen, träffa spelutvecklare och besöka den årliga cosplay-tävlingen. I Högskolans monter finns då också möjlighet att spela de tre SAGA-nominerade spelen.