Ninitha Maivorsdotter
Institutionen för hälsovetenskaper
Kontaktuppgifter
- E-post
- ninitha.maivorsdotter@his.se
- Arbete
- 0500-448429
- Rum
- G2405
Ninitha Maivorsdotter är filosofie doktor i idrott med inriktning mot didaktik (Örebro universitet, 2012). Efter examen har Ninitha arbetat som lektor i idrott (Örebro universitet), och lektor i pedagogik och lektor i folkhälsovetenskap (Högskolan i Skövde). Med start 2013 har Ninitha ingått i ett 3-årigt forskningsprojekt som finansierats av Vetenskapsrådet med titeln ”TV-spel som hälsofostran”. I projektet undersöktes vad ungdomar lär sig i ämnet hälsa när de spelar s.k. exergames (exempelvis Wii Sport eller Wii Fit) i skolan.
Ninitha undervisar och forskar inom ämnen som knyter an till hälsopedagogik, kroppspedagogik, digital teknik och kvalitativ metod. Ett genomgående intresse är frågor om kropp och hälsa ur ett samhällsperspektiv. Ninitha har varit handledare till fem doktorander och mer än tjugo examensarbeten för magister- och kandidatexamen. I början av 2016 tillträdde Ninitha en tjänst som biträdande lektor i folkhälsovetenskap vid Högskolan i Skövde. Förutom undervisning har tjänsten ett fokus på forskning med inriktning mot IT och hälsa.
Publikationer
-
2019
Exploring gender habits: A practical epistemology analysis of exergaming in schoolMaivorsdotter Ninitha, Quennerstedt MikaelEuropean Physical Education Review, 2019, 25(4), 1176-1192. -
Routes and roots to knowing in Shaun White’s snowboarding road trip: A mycorrhizaic approach to multisensory emplaced learning in exergames
Bäckström Åsa, Quennerstedt Mikael, Maivorsdotter Ninitha et al.Scandinavian Sport Studies Forum, 2019, 10, 251-278.
-
Touching the didactic contract: a student perspective on intergenerational touch in PE
Caldeborg Annica, Maivorsdotter Ninitha, Öhman MarieSport, Education and Society, 2019, 24(3), 256-268.
-
2018
A salutogenic strengths-based approach in practice: an illustration from a school in SwedenBrolin Magnus, Quennerstedt Mikael, Maivorsdotter Ninitha et al.Curriculum Studies in Health and Physical Education, 2018, 9(3), 237-252. -
Exploring student participation in teaching: An aspect of student health in school
Hammerin Zofia, Andersson Erik, Maivorsdotter NinithaInternational Journal of Educational Research, 2018, 92, 63-74.
-
Recycling, crafting and learning - an empirical analysis of how students learn with garments and textile refuse in a school remake project
Hofverberg Hanna, Maivorsdotter NinithaEnvironmental Education Research, 2018, 24(6), 775-790.
-
Understanding athletes' online participation: A ticket to qualitative research on online arenas
Carlén Urban, Maivorsdotter NinithaDigital qualitative research in sport and physical activity (59-79). London: Routledge, 2018.
-
2017
Jacob and Martin: Developing digital technology competence in physical education teacher educationBarker Dean, Nielsen Jacob, Wahlström Martin et al.Digital technologies and learning in physical education: Pedagogical cases (231-246). London: Routledge, 2017. -
The 'body pedagogics' of an elite footballer's career path - analysing Zlatan Ibrahimovic's biography
Andersson Joacim, Maivorsdotter NinithaPhysical Education and Sport Pedagogy, 2017, 22(5), 502-517.
-
The role of learning theory in learning to teach
Quennerstedt Mikael, Maivorsdotter NinithaRoutledge handbook of physical education pedagogies (417-427). New York: Routledge, 2017.