Mikael Johannesson
Lektor i datavetenskap
Institutionen för informationsteknologi
Välj ett tillfälle för att visa kursplan och behörighetskrav.
Hittar inga aktuella utbildningstillfällen. Kontakta kursansvarig eller studievägledare om du har frågor.
Games User Experience (GUX), ibland även kallat Games User Research, är ett snabbt växande ämnesområde inom både spelforskning och spelindustrin. Det är även ett starkt interdisciplinärt ämnesområde och GUX innefattar spelutveckling, speldesign, interaktionsdesign, användarstudier, människa- datorinteraktion, samt forskningsmetodik; alla dessa områden bidrar till vår förmåga att förstå alla olika känslor människor upplever när de spelar olika typer av spel. Denna kurs ger studenten kunskap om hur olika typer av GUX-metoder kan appliceras i spelutvecklingsprocesser, för att bättre kunna förstå och förbättra olika spelupplevelser. Eftersom spelupplevelser skapas i en komplex kombination av speldesign, tekniska gränssnitt och spelares individuella preferenser, förmågor, kunskaper och intentioner behöver de studeras med hjälp av en mångfald av olika metoder. GUX kombinerar därför vedertagna och beprövade vetenskapliga metoder med industriprocesser för att skapa effektiva och användbara resultat.