Helen Jern
Avdelningen för forskningsstöd, samverkan och innovation
Som chef behöver man ibland ta svåra samtal med medarbetare. Det kan vara att stödja personalen vid olyckor och kris, att leverera negativa besked, att hjälpa någon i ett utsatt läge. Den här utbildningen går bortom kända metoder och verktyg för att hantera denna form av viktiga samtal, den fokuserar på samtalsledaren och dennes förmåga att nå fram och göra skillnad.
Med grund i coachande och motiverande samtal arbetar vi med ledarens färdigheter och förmågor. Konsten att lyssna på olika nivåer, att ställa starka frågor, att reflektera tillsammans och att använda icke-verbala kommunikationssignaler för att skapa lugn, tillit och öppenhet är bra förutsättningar för ett framgångsrikt samtalsledarskap.
Denna utbildning passar chefer som är nya i sin samtalsledarroll och de som har erfarenhet av området men vill stärka sin förmåga att möta och stödja medarbetare.
Du får kunskap om frågeformer och lyssnartekniker och du tillämpar dessa i olika samtalssituationer i verklighetsnära samtalsscenarion. Du får tid att reflektera över dina professionella och personliga styrkor och utvecklingspotentialer och stöd och råd kring hur du fortsätter att utveckla dessa efter utbildningstillfället.
Utbildningen kan ges i tre olika former av utbildningmoduler med en tre timmars utbildning som grund som kan kombineras med tre halvdagar och/eller en poänggivande högskolekurs.
Utbildningen kan ges som en tre timmars utbildning inklusive paus och lämpar sig exempelvis att genomföra vid en personaldag.
Denna utbildning kan också kombineras med tre halvdagar eller en fristående kurs.
Denna utbildning kan också kombineras med tre halvdagar. Dag 1 hanterar lyssnandet och olika lyssnarnivåer. Dag 2 ägnas åt undersökande, utforskande och utmanande frågeformer. Dag 3 hanterar icke-verbal kommunikation och förmågan att upptäcka subtila samtalssignaler. Mellan kurstillfällena arbetar deltagarna med reflektions- och utvecklingsarbete. Läs mer om utbildningen Bli en bättre samtalsledare - tre halvdagar.
Denna utbildning kan du också köpa som en poänggivande kurs. Den går över en termin med 25 % studieinsats. Kursen har fem träffar på campus under kvällstid. Vid dessa träffar behandlas teori varvat med samtalsövningar baserade på case-metodik. Mellan träffarna arbetar deltagarna med litteraturstudier, reflektionsuppgifter och fördjupningsövningar. Läs mer om Bli en bättre samtalsledare - poänggivande kurs.
Vidare erbjuder Högskolan följande uppdragsutbildningar att kombinera denna utbildning med:
Har du frågor eller är intresserad av att skräddarsy en kurs efter egna önskemål, är du välkommen att kontakta oss.
Gör en intresseanmälan. En intresseanmälan är inte bindande.