Om utbildningen
Detta är en poänggivande högskolekurs som går över en termin med 25 % studieinsats. Kursen har fem träffar på Campus Högskolan Skövde på kvällstid. Vid dessa träffar behandlas teori varvat med samtalsövningar baserade på Case-metodik. Mellan träffarna arbetar deltagarna med litteraturstudier, reflektionsuppgifter och fördjupningsövningar. Den som deltar i Campusträffar och lämnar in en skriftlig reflektionsuppgift med godkänt resultat erhåller 7.5 högskolepoäng. För den arbetsgivare som så önskar kan de fem träffarna förläggas till egna studie- eller arbetslokaler.
Målgrupp
Utbildningen riktar sig till chefer som vill utveckla och fördjupa sina kunskaper som samtalsledare. Som chef är samtal med medarbetare ett vanligt och viktigt arbetsredskap. Man för många olika former av samtal och denna utbildning hanterar flera av dessa. Utbildningens innehåll Kursen fokuserar på kommunikation och samtalsmetodik med inriktning mot chefsledda utvecklingssamtal, korrigeringssamtal och stödjande samtal. Du får grundläggande teorier om social interaktion och interpersonell kommunikation samt modeller och verktyg för att hantera olika former av medarbetarsamtal. Vi varvar teori och praktisk tillämpning och genomför olika samtalsövningar.
Efter avslutad utbildning kan du:
- förstå och tillämpa teorier, begrepp och modeller för kommunikation och samtalsmetodik
- tillämpa professionella metoder för samtalsledning
- analysera och hantera utvecklingssamtal, korrigeringssamtal och stödjande samtal
- genomföra medarbetarsamtal och tillämpa återkopplingstekniker
Egna önskemål?
Har du frågor eller är intresserad av att skräddarsy en kurs efter egna önskemål, är du välkommen att kontakta oss.