Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Bli en bättre samtalsledare - poänggivande kurs

      Hur kommer det sig att kommunikationen med medarbetare ibland verkar gå som på räls och att det ibland uppstår svårigheter, missförstånd och motstånd? Det kan finnas många faktorer som bidrar till ett gynnsamt samtalsklimat – eller tvärtom. En förklaring är skillnader i hur vi uppfattar och tolkar varandra, en annan handlar om personliga inställningar och förutfattade meningar. Samtalets innehåll och utformning är andra bidrag till att det skapas en konstruktivt eller negativ samtalsprocess. Denna utbildning hanterar det professionella samtalets struktur och process och samtalsledarens färdigheter och förmåga till positiva och konstruktiva möten med medarbetare.

      Om utbildningen

      Detta är en poänggivande högskolekurs som går över en termin med 25 % studieinsats. Kursen har fem träffar på Campus Högskolan Skövde på kvällstid. Vid dessa träffar behandlas teori varvat med samtalsövningar baserade på Case-metodik. Mellan träffarna arbetar deltagarna med litteraturstudier, reflektionsuppgifter och fördjupningsövningar. Den som deltar i Campusträffar och lämnar in en skriftlig reflektionsuppgift med godkänt resultat erhåller 7.5 högskolepoäng. För den arbetsgivare som så önskar kan de fem träffarna förläggas till egna studie- eller arbetslokaler.

      Målgrupp

      Utbildningen riktar sig till chefer som vill utveckla och fördjupa sina kunskaper som samtalsledare. Som chef är samtal med medarbetare ett vanligt och viktigt arbetsredskap. Man för många olika former av samtal och denna utbildning hanterar flera av dessa. Utbildningens innehåll Kursen fokuserar på kommunikation och samtalsmetodik med inriktning mot chefsledda utvecklingssamtal, korrigeringssamtal och stödjande samtal. Du får grundläggande teorier om social interaktion och interpersonell kommunikation samt modeller och verktyg för att hantera olika former av medarbetarsamtal. Vi varvar teori och praktisk tillämpning och genomför olika samtalsövningar.

      Efter avslutad utbildning kan du:

      • förstå och tillämpa teorier, begrepp och modeller för kommunikation och samtalsmetodik
      • tillämpa professionella metoder för samtalsledning
      • analysera och hantera utvecklingssamtal, korrigeringssamtal och stödjande samtal
      • genomföra medarbetarsamtal och tillämpa återkopplingstekniker

      Egna önskemål?

      Har du frågor eller är intresserad av att skräddarsy en kurs efter egna önskemål, är du välkommen att kontakta oss.

      Publicerad: 2023-04-04
      Senast ändrad: 2023-04-04
      Sidansvarig: webmaster@his.se