Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Ulf Wilhelmsson

      Bitr. professor i medier, estetik och berättande
      Institutionen för informationsteknologi
      Rum PA310B

      Ulf Wilhelmsson är docent och biträdande professor i medier, estetik och berättande. Ulf är också utnämnd till excellent lärare.

      Sedan han påbörjade sina forskarstudier 1997 har det stora forskningsintresset varit datorspel. 2001 disputerade han på sin PhD-avhandling Enacting the point of being- computer games, interaction and film theory, vid Köpenhamns Universitet. I fokus för hans forskning ligger datorspelens rumskonstruktion och hur spelaren upplever den virtuella miljön som utgör spelets värld genom sin interaktion med denna. Ulf har skrivit flera vetenskapliga artiklar och bokkapitel kring detta område. De senaste åren har Ulf arbetat med projekt som Inkluderande Speldesign och KidCOG 1 och 2.

       

      Forskning

      2024

      Per Backlund, Henrik Engström, Ulf Wilhelmsson

      2024. Rapport.

      2023

      Hua Bai, Björn Berg Marklund, Ulf Wilhelmsson

      Proceedings of the 17th European Conference on Games Based Learning

      2023. Konferensbidrag. https://doi.org/10.34190/ecgbl.17.1.1633 Open Access

      Lars Kristensen, Ulf Wilhelmsson

      Reset: Politicia e Videogiochi

      2023. Kapitel i bok.

      Dayana Shakya, Karin Flodin, Dip Raj Thapa, Jon Victor Bankler, Hua Bai, Ulf Wilhelmsson, Madhusudan Subedi, Nawi Ng, Natalia Oli, Abhinav Vaidya, Per Backlund, Alexandra Krettek

      Circulation

      2023. Artikel, meeting abstract. https://doi.org/10.1161/circ.147.suppl_1.P641 Open Access

      2022

      Per Backlund, Hua Bai, Victor Bankler, Alexandra Krettek, Ulf Wilhelmsson, Ran Zhang

      Collection of materials: II International Scientific and Practical Internet Conference "Innovative Solutions in Economy, Business, Public Communications and International Relationships", April 21, 2022, Dnipro: Volume 2

      2022. Konferensbidrag.

      Hua Bai, Ran Zhang, Björn Berg Marklund, Ulf Wilhelmsson

      Proceedings of the International Conferences Interfaces and Human Computer Interaction 2022, Game and Entertainment Technologies 2022

      2022. Konferensbidrag.

      Ulf Wilhelmsson

      Representing Conflicts in Games: Antagonism, Rivalry, and Competition

      2022. Kapitel i bok. https://doi.org/10.4324/9781003297406-4

      Ulf Wilhelmsson, Joakim Kävrestad

      NU2022, Nätverk och Utveckling, Att synliggöra lärande, SUHF, 15-17 juni 2022, Stockholm och online

      2022. Konferensbidrag, muntlig presentation med abstract.

      Ulf Wilhelmsson, Wei Wang, Ran Zhang, Marcus Toftedahl

      Service Oriented Computing and Applications

      2022. Artikel, editorial. https://doi.org/10.1007/s11761-022-00335-7

      2021

      Ulf Wilhelmsson, Tarja Susi, Niklas Torstensson

      Media and Communication

      2021. Artikel. https://doi.org/10.17645/mac.v9i1.3203 Open Access

      Avslutade projekt

      Förebyggande av riskbeteenden genom dataspel

      ”Sexuell grooming” online innebär att vuxna tar kontakt med barn i ett sexuellt syfte via internet. Barnen riskerar att utsättas för övergrepp och i vissa fall leder dessa kontakter även till ett fysiskt möte där barn riskerar ytterligare övergrepp. I vårt forskningsprojekt KidCOG ska forskargruppen utveckla en vetenskapligt baserad prototyp till ett dataspel.

      September 2014 - December 2015 Informationsteknologi

      Inkluderande speldesign

      Projektets mål är att utveckla ett ramverk för inkluderande dataspelsdesign. Vi ämnar skapa två spel till smarta telefoner och surfplattor, designade på ett sådant sätt att de inkluderar spelare med synnedsättningar.

      Januari 2014 - Juni 2015 Informationsteknologi
      Publicerad: 2020-01-09
      Senast ändrad: 2020-01-09
      Sidansvarig: webmaster@his.se