Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Förstärkt verklighet (AR)

      Förstärkt verklighet eller augmented reality, AR, kan användas på flera olika sätt inom produktion.

      Det är viktigt att komma ihåg att det finns flera olika sorters AR, som lämpar sig för olika typer av arbete. De allra vanligaste typerna, vilka alla skapar olika resultat och utmaningar, är

      • handhållna enheter 
      • glasögon (Head Mounted Displays, HMD)
      • bänkprojicering

      Den största fördelen med AR för alla tre typerna är att den kan visa en instruktion eller information i ett sammanhang, vilket gör att det är användbart för komplexa operationer eller träning. Nackdelarna skiljer sig lite mer mellan dem. För HMD är enheterna ofta tunga och obekväma att ha på sig under en längre tid och att ha all information framför ögonen är inte heller alltid önskvärt. En handhållen enhet måste hållas framför dina händer, vilket komplicerar många manuella operationer. En AR-projicering sitter ofta fast på en plats, kan inte flyttas och kräver full sikt.

      Takttider

      Takttider förstärkt verklighet

      Om AR-paradoxen

      AR, särskilt AR-glasögon av olika typer, har de senaste åren blivit väldigt populärt, inte minst bland akademiker och forskare inom produktionsområdet.

      Det finns många olika studier och labbexperiment där AR-glasögon har testats, men vad forskningen egentligen säger är lite svårt att ge ett entydigt svar på. Eftersom de ofta är labbstudier som använder sig av studenter eller andra forskare som försökspersoner, med få iterationer i experimenten, så kommer man inte riktigt förbi upplärningsfasen. Det man egentligen visar är att AR-glasögon kan vara till hjälp vid upplärningen, men man kan inte säga särskilt mycket om vad som händer i den så kallade operativa fasen.

      De få studier som faktiskt är gjorda med verkligt industriella uppgifter och med erfaren monteringspersonal visar ganska entydigt att AR generellt, och AR-glasögon i synnerhet, bäst kommer till sin rätta vid komplexa eller sällan återkommande arbetsuppgifter. Ju närmare mitten av den operativa fasen men kommer, desto mindre lämpligt är det.

      Kuipers et al (2021) har gjort en genomgång som visar att även om montörer ofta är positiva till den nya AR-utrustningen och vill använda den så leder det inte till några signifikanta prestationsförbättringar. Detta har gett upphov till termen AR-paradoxen.

      Källa: Kuipers, N., Kolbeinsson, A., & Thorvald, P. (2021). Appropriate Assembly Instruction Modes: Factors to Consider. Advances in Manufacturing Technology XXXIV: Proceedings of the 18th International Conference on Manufacturing Research, incorporating the 35th National Conference on Manufacturing Research, 7–10 September 2021, University of Derby, Derby, UK

      Publicerad: 2025-01-24
      Senast ändrad: 2025-01-24
      Sidansvarig: webmaster@his.se