
Information och olika typer av vägledning är förstås en viktig del i att hjälpa människor att lära sig. Genom att använda VR kan vi lära människor nya färdigheter och ge tillgång till nästintill obegränsad information eller vägledning. Men kan det bli för mycket vägledning eller information vid inlärning i VR?
Under ett experiment fick deltagarna olika mängder vägledning under inlärningen av en uppgift, för att undersöka om det finns en gräns för hur mycket som är för mycket när man lär sig en ny uppgift i VR. Resultaten visar att det finns en tröskel där för mycket vägledning under inlärningen kan hämma långsiktig färdighetsprestation. Detta resultat överensstämmer med tidigare forskning i akademiska sammanhang där VR inte används.
När du utformar träning i virtuella miljöer:
• Var noga med att inte överbelasta med för mycket information.
• Säkerställ att den som ska lära sig en ny färdighet får möjlighet att minnas hur uppgiften ska utföras utan vägledning.
• Varva inlärning med att låta personen återkomma senare och återkalla färdigheten i minnet för bästa resultat.
