Du ansöker till aktuell kurs på antagning.se. Direktlänk finner du på respektive kurssida. Efter att du gjort din anmälan kommer du eventuellt behöva komplettera med dokument för att styrka behörighet.
De flesta svenska akademiska meriter hämtas automatiskt. Så stressa inte, utan vänta några dagar efter att du skickat in din anmälan – om dina akademiska meriter fortfarande inte syns på antagning.se/mina sidor ska du ladda upp dem. Om du har utländska meriter behöver du ladda upp kopia.
Saknar du akademiska meriter?
Vill du gå en kurs som kräver akademiska meriter, men saknar det? Då kan du bedömas på reell kompetens. Det innebär att det görs en bedömning av både formella meriter (betyg, examensbevis) och yrkeserfarenhet. Bedömningen görs för att avgöra om du har kunskaper som motsvarar behörighetskraven på kursen.
Om du anser att du har kompetensen som krävs för kursen, ska du fylla i en CV/Kompetensbeskrivning, mall finns nedan.
Tänk på att ge en kort beskrivning av dina arbetsuppgifter, inte bara en titel. Du behöver också ett underskrivet tjänstgöringsintyg från din arbetsgivare.
Ladda ner mall
- Ladda ner mall för CV/Kompetensbeskrivning (docx)
- Ladda ner mall för Tjänstgöringsintyg (docx)
Frågor?
Om du har frågor om anmälan, behörighet och antagning är du välkommen att kontakta oss på antagningen genom att mejla till expertkompetens@his.se