Henrik Engström

Mer information finns på den engelska versionen av denna sida.

Forskning
2025
GamiFIN Conference 2025: Proceedings of the 9th International GamiFIN Conference, Ylläs, Finland, April 1-4, 2025
2025. Konferensbidrag.
2024
2024. Rapport.
Proceedings of the 2024 IEEE Conference on Games (CoG)
2024. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1109/CoG60054.2024.10645667
Conference Proceedings of DiGRA 2024 Conference: Playgrounds
2024. Konferensbidrag.
2023
Games and Culture
2023. Artikel.
https://doi.org/10.1177/15554120221139229
Nordic DiGRA Conference 2023, Uppsala, 27–28 April 2023
2023. Konferensbidrag.
2022
Digital Health
2022. Artikel.
https://doi.org/10.1177/20552076221097776
EAI Endorsed Transactions on Serious Games
2022. Artikel.
https://doi.org/10.4108/eai.27-5-2021.170008
Service Oriented Computing and Applications
2022. Artikel.
https://doi.org/10.1007/s11761-021-00332-2
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2003
2002
2001
2000
1999
1997
Pågående projekt
AI i spelutveckling med bibehållen kreativitet
Generativ AI har snabbt blivit ett verktyg för allt från bildskapande till berättande. Nu växer frågorna om vad tekniken betyder för spelstudior – kan den lyfta kreativiteten eller riskerar den att kväva den? Forskningsprojektet "Kreativitet och produktivitet med Generativ AI inom spelutveckling" genomförs i nära samarbete med flera spelstudior och ska både fördjupa förståelsen av AI i spelutveckling och bidra med konkreta lösningar.
September 2025 - September 2030 Informationsteknologi,Virtual EngineeringAvslutade projekt
Digitalt föräldrastöd
Forskningsprojektet "’Digitalt föräldrastöd" påbörjades år 2019 och bedrivs som ett pilotprojekt i samverkan mellan forskare inom forskargruppen FamCeH vid Institutionen för hälsovetenskaper, Institutionen för informationsteknologi, Högskolan Borås samt Västra Götalandsregionen (BB-Skövde, Skaraborgs sjukhus Skövde samt Barnmorskemottagningar Skövde).
Januari 2019 - December 2024 Digital HEAlth Research (DHEAR)Game Hub Scandinavia
Game Hub Scandinavia syftar till att stärka den skandinaviska spelbranschen på den globala marknaden. Inom projektet bygger forskare tillsammans med affärsutvecklare på spelinkubatorer hos övriga projektpartners kunskap och nätverk på den globala spelmarknaden för att kunna stötta start-ups och små företag som opererar på en global marknad.
Januari 2019 - December 2021 InformationsteknologiSweden Game Arena
Sweden Game Arena är ett samverkansprojekt mellan Högskolan i Skövde, Science Park Skövde och Skövde kommun. Projektet syftar till att utveckla forsknings-, utbildnings- och utvecklingsmiljön inom dataspelsutveckling. Projektet vilar på tre ben: forskning om spel och spelutveckling, utbildning i spelutveckling samt inkubation av spelföretag.
Januari 2019 - December 2021 InformationsteknologiFUN – fysisk aktivitet för unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Barn och ungdomar rör sig allt mindre och idag når elever inte upp till de rekommenderade nivåerna av fysisk aktivitet som krävs för att uppnå och bibehålla en god hälsa. Det kan få konsekvenser för ungdomarna, både nu och senare i livet, när det gäller den fysiska och den psykiska hälsan. I projektet FUN, ska det tas fram digitala hjälpmedel som ska få elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) mer fysiskt aktiva.
April 2019 - Januari 2020 Digital HEAlth Research (DHEAR)