Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Rajna Knez

      Adjungerad lektor i hälsovetenskap
      Institutionen för hälsovetenskaper
      Rum G3705

      Rajna Knez är specialist inom vuxen- samt barn- och ungdomspsykiatrin, subspecialist inom socialpsykiatrin och legitimerad psykoterapeut. Hennes grundanställning är på Verksamhetsområde 1 (Barn- och ungdomsmedicin, Barn- och ungdomspsykiatri, och Kvinnosjukvård) på Skaraborgs sjukhus i Skövde där hon har ett övergripande ansvar för forskning, utveckling, utbildning, och innovation (FoUUI).

      Utöver det har hon en samordnande roll som regional ST-studierektor för psykiatrin med ett uppdrag som medicinsk rådgivare på "Kunskapsstöd för psykisk hälsa" där hon ansvarar för organisationen av och kvalitet på utbildningen av ST-läkarna i psykiatri som anordnas av regionalt Metis-kansli.

      Dessutom är hon adjungerad lektor i hälsovetenskap på Högskolan i Skövde och adjungerad vid Sahlgrenska Akademin, Göteborgs Universitet som docent i barn- och ungdomspsykiatri. Sedan januari 2023 är hon ansvarig för strategisk samverkan på Institutionen för hälsovetenskaper.

      Kort skulle hennes arbete sammanfattas i tre delar:

      1. den kliniska delen med ett genuint intresse och motivation att förstå processen och individen, dennes behov och kontexten som den personen befinner sig i för att erbjuda rätt insatser liksom att stödja medarbetarna, optimera systemet och uppnå synergisk effekt genom samarbete, utvecklingsarbete och innovationer
      2. den andra delen ger möjligheter att dela med sig av sina kunskaper genom utbildningsinsatser
      3. forskningsarbete som tillåter kreativiteten medan den samtidigt bidrar till utvidgningen av de befintliga kunskaperna

      Dessa delar kan verka var för sig ganska autonoma men samtidigt i grunden är de starkt knutna till varandra.

      Forskning

      2024

      Mats Wallden, Gunnar Dahlberg, Johan Månflod, Rajna Knez, Maria Winkvist, Andreas Zetterström, Karl Andersson, Markku D. Hämäläinen, Fred Nyberg

      Frontiers in Digital Health

      2024. Artikel. https://doi.org/10.3389/fdgth.2023.1282022 Open Access

      2023

      2022

      Caroline A. Bäckström, Rajna Knez, M. Fahlgren, M. Synnergren, Viveca Larsson

      BMC Pregnancy and Childbirth

      2022. Artikel. https://doi.org/10.1186/s12884-022-05120-0 Open Access

      Rajna Knez, Dejan Stevanovic, Elisabeth Fernell, Cristopher Gillberg

      Neuropsychiatric Disease and Treatment

      2022. Artikel. https://doi.org/10.2147/NDT.S358373 Open Access

      2021

      Pågående projekt

      Att stärka ungas psykisk hälsa

      Det övergripande syfte med forskningsprojektet är att utforska om ungas psykiska hälsa stärks av att delta i genomförandet av det interaktiva utbildningsprogrammet "Det syns inte". Programmet har som mål att lära ungdomar, och deras närstående vuxna, att regelbundet träna på strategier för att främja välbefinnande.

      Januari 2024 - December 2027 DHEAR

      Virtuell patient – en interaktiv utbildningsmodul rörande våld i nära relation

      Syftet med forskningsprojektet är att utvärdera en utbildningsmodul med en virtuell patient, rörande våld i nära relation. Projektet genomförs i samverkan mellan Centrum för psykiatriforskning i Stockholm (Region Stockholm och Karolinska Institutet) och Institutionen för hälsovetenskaper, Högskolan i Skövde.

      Mars 2024 - Mars 2026 DHEAR

      MIND-GUT-studien

      Innovativa interventioner är avgörande för att hantera globala hälsoöverbelastningar relaterade till fetma och mental hälsa. Därför kommer detta projekt att utforska samspelet mellan kost, fetma, mental hälsa och tarmmikrobiomet genom en 12-veckors digital interventionsstudie. Det primära syftet är att bedöma genomförbarheten och effektiviteten av en dietintervention för viktnedgång och mental välbefinnande hos feta individer, samtidigt som man undersöker tarmmikrobiomens roll.

      Mars 2024 - Februari 2026 DHEAR
      Publicerad: 2021-09-24
      Senast ändrad: 2021-09-24
      Sidansvarig: webmaster@his.se