1. Aktivera användarkonto
När du har blivit antagen på en kurs eller ett program behöver du skapa ett användarkonto. Det behöver du för att komma vidare i nästa steg. Du måste ange giltiga kontaktuppgifter vid aktivering av ditt konto.
Skapa konto på konto.his.se
Användarkontot kommer du använda för att komma åt de olika IT-tjänster du behöver, som studentportal, lärplattform, e-post med flera. Om du på grund av tekniska problem inte lyckas skapa ett användarkonto, eller önskar få konto hemskickat via brev behöver du kontakta IT Helpdesk vid Högskolan i Skövde. Du når dem via e-postadress helpdesk@his.se
OBS: Det kan ta upp till 12 timmar efter att du blivit antagen innan ditt konto går att aktivera.
2. Registrera dig på kursen
Nästa steg är att du behöver registrera dig. Registreringen är obligatorisk.
Registrera dig på kursen: student.his.se
Du registrerar dig genom att gå till Kursregistrering och följa instruktionerna. Du behöver ha gjort steg ett, aktivera användarkonto, för att kunna logga in på Studentportalen.
OBS: Du riskerar förlora din plats om du inte registrerar dig i tid.
3. Hitta din kurssida på lärplattformen Canvas
Nu är vi snart i mål! Kursens hemsida finns på lärplattformen Canvas. Logga in med användarkontot du satte upp i steg 1.
I Canvas kommer allt undervisningsmaterial finnas tillgängligt, det är även här dialog med kursansvarig sker. Kurshemsidor publiceras senast vid kursstart.
Ta dig till kurshemsidan: canvas.his.se – välj logga in med Högskolekonto.
OBS: När kurshemsidan uppdateras skickas notifikationer (läs mer om notifikationer på community.canvaslms.com), lägg till din privata eller jobbmejl för att inte missa några uppdateringar (se instruktioner på community.canvaslms.com).
4. Vidarebefordra din studentmejl – om du vill!
När du skapar ditt användarkonto skapas automatiskt en studentmejl, ett steg vi i dagsläget inte kommer ifrån. Till studentmejlen skickas bland annat kommunikation från lärplattformen Canvas. För att du inte ska missa viktig information behöver du vidarebefordra din studentmejl till exempelvis din privata mejl eller jobbmejl.
Vidarebefordra din studentmejl: HelpIT visar hur
5. Endast seminarier är schemalagda
Alla WISER-kurser är distanskurser med flexibel studietakt, det innebär att det inte finns några schemalagda föreläsningar. Istället avsätter du tid för studier när det passar dig.
De fåtal seminarier som ska genomföras schemaläggs och kommer kommuniceras på Studentportalen och via kursens hemsida på Canvas.
Schema: Schema på Studentportalen
Hör av dig vid frågor!
Tycker du att det är lite krångligt med alla dessa steg? Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på expertkompetens@his.se. Vi arbetar med att förenkla processen för våra yrkesverksamma kursdeltagare.
Information finns också på sidan: checklista för blivande studenter.