
När det finns behov av att analysera trender uppstår ofta flera frågor: Kan vi lita på siffrorna? Vad är nästa steg? Vilken är den bästa vägen framåt? Ett misstag som ofta görs i de situationerna är att fatta besluten enbart på magkänsla eller personliga erfarenheter istället för att basera dem på riktig data. Business Intelligence handlar om att samla in, bearbeta och analysera data för att fatta rätt beslut kring till exempel försäljning, underhåll och tillverkning.
Högre produktivitet
Datan kan analyseras utifrån minst tre olika perspektiv, beroende på vad syftet är.
- Descriptive analytics, för att blicka bakåt och förstå vad som har hänt.
- Predictible analytics, för att förutspå trender och mönster och förutse vad som kommer att hända.
- Prescriptive analytics, för att få förslag på framtida handlingar, baserat på tidigare analyser av trender och mönster.
Det finns exempel i litteraturen på att företag som ser sig som datadrivna i sina beslut ofta är branschledande, har högre produktivitet och går med större vinst än de konkurrenter som mestadels bygger beslut på magkänsla och enskilda medarbetares åsikter.
Möjligheter och hinder
På vägen till en mer datadriven organisation kan en hel del hinder uppstå. Det kan finnas motstånd bland de anställda. Det kan också saknas strategi, kunskaper, ledningsstöd, relevant data och samsyn mellan vision och praktisk verksamhet. Inom WISER erbjuds kurser för att öka medvetenheten kring Business Intelligence och datadrivna organisationer. Kurserna riktar sig i första hand till personer som sitter i någon form av beslutsfattande ställning, oavsett nivå, och vill bli bättre på att förstå begreppen och identifiera hinder och möjligheter för att kunna skapa en mer datadriven verksamhet.