Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Värdera material

      Vetenskapliga artiklar, konferensbidrag och böcker hittar du när du söker i olika databaser. När du hittat en artikel eller annat material får du göra en egen bedömning exempelvis när det gäller om materialet är vetenskapligt eller inte. Som hjälp vid bedömningen finns olika saker du kan hålla utkik efter.

      Granska och värdera material

      • Peer review och granskning

        Peer review

        Vetenskapliga tidskrifter har tydliga riktlinjer för vilken forskning som publiceras och hur insända manuskript expertgranskas. Det kallas peer review eller referee-granskning. I databasen Ulrichsweb går det att söka fram vilka tidskrifter som har referee-granskning. Granskningsförfarandet brukar även framgå på tidskrifters webbplatser.

        Liknande krav ställs på forskningspublikationer av annat slag, så som doktorsavhandlingar och vissa konferensbidrag. Konferensers webbplatser kan ge besked om vilka bidrag som har genomgått granskning.

        I många databaser går det att begränsa sökningen till material ur publikationer som genomgått peer review. Tänk dock på att även om publikationen har ett granskningsförfarande kan vissa delar vara ogranskade, till exempel material av typen letter eller editorial.

        Nordiska listorna

        De nordiska listorna kan användas för att kontrollera vetenskapligheten hos en publiceringskanal, exempelvis en tidskrift, konferens eller förlag. Listorna bygger på bedömningar gjorda av expertgrupper. Finns en publiceringskanal med i listorna på nivå 1 eller högre ska publiceringskanalen hålla en viss vetenskaplig kvalitet. Observera dock att du också måste granska och värdera exempelvis själva artikeln eller konferensbidraget, även om tidskriften eller konferensen finns med på någon eller flera av listorna.


        Tveksamma tidskrifter och konferenser

        Högskolan i Borås har tagit fram en guide för bedömning av tidskrifter och konferenser.

      • Struktur i vetenskapliga dokument - IMRaD

        Inom många forskningsområden är det vanligt att vetenskapliga dokument har en IMRaD-struktur, vilket betyder att de omfattar introduktion, metod, resultat och diskussion (IMRaD). Detta återspeglas i disposition och rubriksättning.

        Introduktion

        I introduktionen ska ämnet presenteras på ett tydligt sätt. I anslutning till denna ges ofta begreppsdefinitioner och en grund till problemställningar utifrån tidigare forskning. Eventuella teorier som ligger till grund för avgränsningar och perspektiv kan också presenteras. I introduktionen anges syftet som berättar vilken typ av slutsatser som studien förväntas resultera i, ofta åtföljt av en eller flera specifika frågeställningar.

        Metod

        I metodavsnittet motiveras och redovisas de tillvägagångssätt som används för datainsamling. Detta görs vare sig studien bygger på någon form av empiriskt material (t.ex. intervjuer, enkätsvar, observationer, mätningar) eller redovisar en systematisk genomgång av tidigare publicerad forskning. Om arbetet är en systematisk litteraturstudie bör det finnas en redovisning av hur informationssökningen gått till.

        Resultat

        Resultatet av studien redovisas utifrån det tillvägagångssätt som presenterats i metodavsnittet. Resultatet utgör grunden för svaret på den eller de frågor som ställs i arbetet. Beroende på typen av undersökning kan resultatdelen exempelvis innehålla tabeller, diagram, bilder eller intervjucitat.

        Diskussion

        Diskussionen leder fram till slutsatser utifrån studiens resultat.

        Referenser och bilagor

        Genomgående i ett akademiskt arbete finns tydliga hänvisningar till alla källor som använts. Alla källor som refereras i texten ska anges i en referenslista i slutet av arbetet. Allra sist läggs vanligtvis eventuella bilagor.

      • Primärkällor och sekundärkällor

        En primärkälla kan vara exempelvis en originalartikel i en vetenskaplig tidskrift, ett konferensbidrag, forskningsrapport eller en avhandling. I en originalartikel presenteras forskningsresultat offentligt för första gången. Hänvisa allra helst till primärkällan när du refererar till forskningsresultat. Kursböcker är ofta inte primärkällor utan sekundärkällor där forskning återges. Även populärvetenskapliga framställningar är sekundärkällor.

      • Källkritik

        När du läser texter är det viktigt att du reflekterar över innehållet och bakgrunden för dokumentet. Nedan finns exempel på frågor du kan ställa dig för att vara källkritisk.

        Informationskälla

        Var är dokumentet hämtat ifrån? Vilka databaser eller sökmotorer har använts? Är det vetenskapligt innehåll i databaserna? Hur rankas träfflistan, vilka träffar kommer först?

        Utgivning

        Vilket förlag har gett ut tidskriften/boken? Är tidskriften indexerad i någon databas? 

        Författare

        Vem har utfört studien eller skrivit boken? Hur ser författarens bakgrund ut, har personen anknytning till någon institution eller organisation? Vilka värderingar och syften har institutionen eller organisationen? Har personen skrivit tidigare inom området?

        Innehåll

        Vilket är syftet med dokumentet? Är innehållet faktamässigt eller opinionsskapande? Är författarens synvinkel objektiv och opartisk? Redovisas andra källor på ett tydligt och konsekvent sätt? Är språket sakligt och korrekt? Har arbetet en tydlig disposition?

        Framgår det hur studien är genomförd? Är resultaten och slutsatserna rimliga? Framstår något som kontroversiellt? Är studien beställd av någon som har intresse av vilket resultat som visas upp?

        Tid

        När publicerades dokumentet, är det tillräckligt aktuellt? Vissa ämnesområden, till exempel inom naturvetenskaperna, ställer högre krav på att källan är förhållandevis färsk, medan en del områden inom till exempel humaniora kan använda källor av äldre datum.

        Mer information om källkritik

        Källkritik på internet - Internetstiftelsen i Sverige (pdf)

        Information om källkritik på Skolverkets webbplats

      • Fakta från andra källor

        Fakta som du kan behöva återge är inte alltid resultatet av vetenskapliga undersökningar. Även fakta som inte är forskningsresultat bör dock värderas med avseende på trovärdighet och användbarhet. Ställ källkritiska frågor om dokumentet för att bedöma relevansen.

      • Mer information: Är artikeln vetenskaplig?

      • Reflektion kring etiska frågeställningar vid bedömning av forskningspublikationer

        Forskningspublikationer och etik

        All vetenskaplig publicering ställer stora krav på öppenhet och hederlighet.

        Särskilda etiska krav tillkommer när forskningen omfattar människor och djur. Därför finns etiska riktlinjer och kommittéer för vissa forskningsområden. Nedan finns länkar till några av de viktigaste. Dessa kan vara till hjälp vid reflektion kring etiska överväganden vid bedömning av artiklar och andra forskningspublikationer.

      Biblioteket – öppettider och kontakt

      Ändrade öppettider

      Mån-Fre
      10:00-17:00
      Lördag
      Stängt
      --------------
      Från den 6 november

      Ordinarie öppettider

      Mån–tors
      08:00-20:00
      Fredag
      08.00-17:00
      Lördag
      10:00-16:00
      Publicerad: 2020-01-20
      Senast ändrad: 2020-06-24
      Sidansvarig: webmaster@his.se