Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Checklista – akademisk text

      Gå igenom denna checklista innan du trycker på "skicka". Då ökar chansen att du skapar en genomtänkt och välskriven text.

      • Har du tydliga styckesindelningar?

        För att en text ska vara lätt att läsa behövs det luft både runtom och i själva texten. Luft kan du skapa med bland annat stycken.

        Tips:

        • Gör ett nytt stycke när du kommer in på ett nytt ämne, tanke eller tes

        • Skapa ett nytt stycke när du går över från teori till att beskriva att beskriva ditt eget projektarbete/grupparbete/praktiska uppgift och vice versa

        • Använd ord som binder samman styckena. Du hittar förslag på ord under rubriken "Använder du ord som binder samman texten"? i denna checklista. Styckena ska följa en röd tråd eftersom texten ska vara en enhet. 

      • Undviker du de vanligaste språkfelen?

        Gå igenom den här listan över de vanligaste språkfelen

        Där kan du till exempel läsa om de/dem och särskrivningar.

      • Har du kontrollerat dina referenser?

        • Är du konsekvent när du använder ditt referensstil (Exempelvis APA eller Harvard?)

        • Har du kontrollerat att alla referenser som du har med i texten också finns i referenslistan (utom sekundärkällor och personlig kommunikation?)

        • Har du kontrollerat att de referenser du tar upp i referenslistan också finns i din text?
      • Har du varierat dina referatmarkörer?

        Använd olika verb för att referera till en källa. Orden ska vara neutrala eftersom du ska återge en annan persons text på ett objektivt sätt. Variera orden för att få språklig variation.

        Förslag på referatmarkörer:

        Skriver
        Anser
        Menar
        Beskriver
        Visar
        Förklarar
        Diskuterar
        Framhåller
        Hävdar
        Betonar
        Lyfter fram
        Argumenterar
        Påpekar
        Belyser

      • Använder du ord som binder samman texten?

        Använder du ord och uttryck som signalerar hur innehållet hänger ihop?
        Här finns förslag på användbara ord.

        Ord som för texten framåt:

        Och
        Också
        Även
        Dessutom
        Ytterligare
        En annan
        Vidare

        Ord som skapar en tydlig struktur:

        Inledningsvis
        Avslutningsvis
        Först
        Sedan
        Därefter
        Tidigare
        Samtidigt
        Till dess
        Slutligen

        Ord som förtydligar och förklarar:

        Nämligen
        Till exempel
        Exempelvis
        Bland annat
        Särskilt
        Det visas
        I likhet med
        Med andra ord

        Ord som räknar upp:

        För det första - För det andra -
        För det tredje
        Å ena sidan - Å andra sidan

        Ord som jämför:

        På samma sätt
        Precis som
        Liksom
        I motsats till
        Tvärtemot
        Däremot


        Ord som länkar ihop meningar:

        Därför
        Dessutom
        Däremot

        Ord som visar på motsatsförhållande:

        Trots att
        Fastän
        Även om

        Ord vid längre resonemang eller argumentation:

        Dessutom
        Vidare
        Däremot
        Slutligen

      • Är din text begriplig för alla?

        Din text ska vara begriplig för vem som helst, även för den som inte har dina ämneskunskaper.

        Ta på dig läsarens glasögon och kontrollera:

        • Har du utifrån vem mottagaren är, använt lagom mängd termer?

        • Har du förklarat/definierat de viktigaste grundläggande begreppen?

        • Framgår syftet/motivet/problemet tydligt och tidigt i texten?

        • Uppnår du syftet med texten genom att besvara relevanta frågor?

        • Är dina påståenden underbyggda genom till exempel argumentation eller referenser?

        • Är resonemang och argument tydliga och följer en röd tråd?
      • Har du läst din text högt?

        Läs dina texter högt och långsamt för dig själv. Då är det lättare att upptäcka språkfel, vad som behöver utvecklas, förtydligas eller tas bort.

      • Har du korrekturläst på papper?

        Skriv ut din text - då upptäcker du lättare vad du behöver förbättra än om du läser texten på en skärm.

      • Har du stavningskontrollerat?

        Gör en stavningskontroll men förlita dig inte blint på datorns rättstavningsprogram. Det kan finnas stavfel som programmet inte uppmärksammar.

      Publicerad: 2021-05-25
      Senast ändrad: 2021-05-25
      Sidansvarig: webmaster@his.se