Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      SmartPark: Förutsägelse och vägledning för parkeringstillgänglighet

      Forskningsgrupp Distribuerade realtidssystem
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      SmartPark: Förutsägelse och vägledning för parkeringstillgänglighet

      Forskningsgrupp Distribuerade realtidssystem
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Hållbar smartparkeringshantering för anslutna och autonoma fordon

      Projekttid

      December 2018 – December 2019

      Finansiering och samverkan

      VINNOVA, Kista Science Park, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Stockholms parkering, Stockholms stad

      Nyskapande IoT-enheter används alltmer i stadsmiljöer där de skapar nya dataströmmar som kan utnyttjas för att leverera olika molnbaserade tjänster. Uppkopplade fordon och väginfrastrukturdata utnyttjas i det här projektet för att underlätta parkering och samtidigt minska problem med trafikstockningar. Den föreslagna SmartPark-algoritmen maximerar prognosen för tillgång till lämplig parkeringsplats, samtidigt som restiden till den valda parkeringsplatsen minimeras.

      Den ökande mängden personer som samtidigt rör sig till olika aktiviteter inom ett begränsat område ökar risken för parkeringsproblem. Sensorer finns redan monterade på befintliga parkeringsplatser i syfte att övervaka tillgången på parkeringsplatser. Dessa sensorer förmedlar i realtid information om parkeringsplatsens tillgänglighet till ett parkeringssystem vilken i sin tur överför informationen till en molnbaserad tjänst. Denna tjänst kan sedan utnyttjas av tredjepartsleverantörer av parkeringstjänster (PSP).

      Internet-of-Things driver på

      Det här är en del av den pågående utvecklingen inom Internet-of-Things (IoT) vilken ökar kapaciteten för kontextuell information som kan användas inom ett brett spektrum av framtida smarta system i våra städer (smart city). Dataströmmar som känner av staden driver i ökande grad öppna molntjänster som stimulerar teknikutveckling och innovation. Leverantörer av smarta parkeringstjänster förväntas dra nytta av den här utvecklingen, särskilt med den förväntade utvecklingen mot uppkopplade och förarlösa fordon. Det är troligt att tjänster av den här typen även kommer att utnyttjas för bättre planering och hantering av infrastrukturen med nya mervärdestjänster för användare, företag och kommun.

      I det här sammanhanget är parkeringsmark en handelsvara som kan användas av fastighetsägare och / eller av hyresgäster mot en avgift, medan nya PSP-förmedlare tillhandahåller nödvändig IoT-infrastruktur för att kommunicera parkeringsinformationen till en molntjänst. Parking as A Service drivs på av integreringen av IoT-teknik i våra trafiksystem i smarta städer.


      Figur: Anslutna parkeringsplatser skickar information om status till en Cloud-baserad infrastruktur. På så vis kan fordon navigeras till den mest passade parkeringsplatsen.

      En outsourcad parkeringsanläggning

      En outsourcad parkeringsanläggning till en PSP kan generera nya inkomstströmmar genom att vidarebefordra information om tillgängliga parkeringsplatser tillsammans med en trafikmedveten navigeringstjänst till fordon. Det är här strategin för SmartPark agerar. En molntjänst som - med hjälp av data tillhandahållen av olika PSP- erbjuder en lämplig ledig parkeringsplats samt en trafikmedveten navigationsväg till den.

      Projektledare

      Professor i informationsteknologi

      Medverkande forskare

      Foto av Jianguo Ding
      Jianguo Ding
      Lektor i datavetenskap
      Publicerad: 2020-01-30
      Senast ändrad: 2020-01-30
      Sidansvarig: webmaster@his.se