Bedömningskriterier för doktorsavhandlingen
Avhandlingen ska ha ett omfång och en kvalitet som motsvarar minst fyra års heltidsstudier. Doktorandens egen insats ska vara tydlig och tillräcklig. Observera att det inte är antalet delarbeten som ska värderas utan omfånget och kvaliteten på hela arbetet.
Bakgrundsbeskrivningar
Bakgrundsbeskrivningar ska:
- förankra det specifika forskningsområdet i ett större sammanhang
- innehålla en relevant och aktuell litteraturgenomgång
- beskriva kunskapsluckorna i det specifika forskningsområdet
- förklara motiven till de ingående studierna
- definiera de relevanta problem som ligger till grund för de frågor man söker besvara
Hypoteser och frågeställningar
Hypoteser och frågeställningar ska vara:
- precist formulerade
- välavgränsade
- aktuella
- tydligt förankrade i det specifika forskningsområdet inom informationsteknologi
Metoder
Metoder ska vara:
- adekvata
- tillförlitliga
- beskrivna på tillräcklig detaljnivå
De ska även motiveras, och dess för- och nackdelar ska diskuteras.
Resultat
Resultat ska:
- bearbetas med adekvata analytiska metoder
- beskrivas och presenteras tydligt
- tolkas välavvägt
- om tillämpbart, vara upprepbara och ge möjlighet till överförbarhet
Diskussioner och slutsatser
Diskussioner och slutsatser ska:
- ge en sammanfattning av fynden och ge perspektiv åt tolkningen
- binda ihop studiernas olika delar
- kritiskt granska de uppnådda resultaten
- diskutera studiernas styrkor och svagheter
- ställa fynden i relation till forskningsområdets litteratur
- diskutera studiernas implikationer för forskningsområdet och hur fynden kan appliceras
- identifiera nya eller kvarstående luckor i forskningsområdet
Dessutom ska avhandlingen innehålla en etisk diskussion där detta är tillämpligt.
Bedömningskriterier för det muntliga försvaret
Respondenten ska visa:
- brett kunnande inom sitt forskningsområde
- djup och aktuell kunskap inom sitt specifika forskningsområde
- förtrogenhet med vetenskaplig metodik och förmåga att bedöma styrkor och svagheter i använda metoder
- förmåga att formulera, planera och med adekvata metoder angripa en vetenskaplig frågeställning
- förtrogenhet med den samlade vetenskapliga litteraturen i det specifika forskningsområdet
- förmåga till vetenskaplig analys och syntes i en akademisk diskussion
- förmåga att med auktoritet presentera sina forskningsresultat och på ett sakligt och adekvat sätt bemöta ställda frågor och kritik
- kunnande om god forskningssed och förmåga att göra forskningsetiska bedömningar
- förmåga att sätta in de egna resultaten i ett större sammanhang och reflektera över forskningens konsekvenser för samhället
- förmåga att formulera sig kring hur den egna forskningen bidrar till kunskapsutvecklingen