Lissa Holloway-Attaway
Institutionen för informationsteknologi
Inom vår forskningsgrupp, GAME Research Group (GAME), bedrivs forskning inom bland annat berättande i olika medieformer i ett samtida och historiskt perspektiv, spelutveckling, game studies, kulturarv och spelteknologi samt ljud- och bildberättande.
Vi har en bred kompetens och expertis inom humanistiska fältet, där vi arbetar både multi- och tvärvetenskapligt. Vårt gemensamma fokus ligger på att problematisera samhällets förhållande till teknik, samt på att främja teknisk design som tjänar mänskligheten. Vi strävar efter att vara lyhörda för teknisk utveckling och nytänkande, utan att släppa de klassiska frågorna om mening, värde och vilken värld vi vill leva i.
GAME Research Group hette tidigare Media, Technology and Culture (MTEC).
Vår forskning kan delas in i fem kluster som forskningsgruppens medlemmar rör sig mellan:
Forskningen behandlar teknikens sociala konsekvenser, men även de sätt på vilka sociala och kulturella kontexter ger upphov till nya konstruktioner, inte bara i den meningen att designers och ingenjörer är sociala varelser, utan också genom bredare sociala och kulturella processer som villkor för vad vi kan förvänta oss av (och hoppas på från) tekniken.
Musik/kreativ tillämpning forskar i experimentella metoder för komposition, ljuddesign och liveuppträdande, samt i att finna nya och intressanta sätt att koppla musik till film, interaktiva medier, datorer och berättande.
Inom berättande konstformer undersöks kulturproduktion i olika medier ur såväl historiskt som samtida perspektiv. Vi utgår från tre forskningsperspektiv i arbetet med berättelser och hur mening förmedlas genom gammal och ny teknologi: analytisk teori, medierepresentation och kulturproduktion.
Vårt arbete med dataspel inbegriper ett brett spektra av aspekter, från speldesign och programmeringsteknik till sociologisk analys av spelkulturen och en diskussion om vad som utgör ett dataspel utifrån ett filosofisk perspektiv.
Forskningen inom detta kluster bygger på teorier och metoder från kognitionsvetenskap, människa-datorinteraktion och ’user experience’ (UX). En stor del av vår forskning är inriktad på interaktion mellan spelare och dataspelsmiljöer.