Lars Vipsjö
Institutionen för informationsteknologi
Spelapplikationen Pappersmaskinen är en KLUB-demonstrator och ett co-designprojekt av spelutvecklarna Kristofer och Camilla Vaske, KASTiS projektledare och Linda Svensson på Vadsbo museum. I spelet levandegörs den gamla pappersmaskinen från Katrinefors pappersbruk som i dag finns på museet.
Pappersmaskinen har ett tematiskt upplägg där spelaren tar sig igenom olika minispel. Kira och Luppe har fått en tidskompass av trollforskaren Lovis. Med den kan de resa i tiden för att exempelvis undersöka hur tillverkning av något som intresserar dem gick till förr. Idén med en tidskompass är att den ska kunna användas i fler liknande industrihistoriska spel om så önskas.
Spelprojektet är möjliggjort genom bidrag av Grevilli fond och tänks genom applikationens minispel ge en förståelse för arbetsförhållandena vid Katrinefors pappersbruk för lite mer än hundra år sedan.
Som inspiration och förlaga användes spelapplikationen Ebba och Ture, som under 2017 utvecklades för Glasets hus i Limmared och Målerås glasbruk i Kalmarregionen.
Ebba och Ture har ett liknande industrihistoriskt tema där spelarna hjälper de båda barnarbetarna Ebba och Ture med att tillverka en ny vas, eftersom brukspatronens elaka katt har haft sönder den gamla. Genom flera minispel har spelare när de spelat färdigt fått en inblick i hur glas tillverkades förr i tiden.
Läs mer om spelutvecklingen av Pappersmaskinen i Kristofer och Camilla Vaskes projektrapport (PDF).
Ett skissat flödesschema som visar en bild av vad spelaren får göra i de olika minispelen.